Σοβαρή αναστάτωση στις εφημερίες των νοσοκομείων θα φέρει από τις αρχές του επόμενου έτους η υποχρεωτική εφαρμογή του προεδρικού διατάγματος 76/2005 το οποίο, υιοθετώντας κοινοτική οδηγία, ορίζει ως ανώτατο χρόνο εβδομαδιαίας απασχόλησης των ειδικευομένων γιατρών τις 58 ώρες.
Το πρόβλημα αναμένεται να γίνει πιο έντονο όταν θα αρχίσει να εφαρμόζεται και το 48ωρο ως μέγιστος χρόνος εβδομαδιαίας εργασίας των ειδικών γιατρών και δεν αποκλείεται -με βάση τα σημερινά δεδομένα- να γίνονται εφημερίες χωρίς την κάλυψη όλων των κλινικών.
Την περασμένη Τετάρτη, η Ομοσπονδία Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδος (ΟΕΝΓΕ) έθεσε το πρόβλημα στον υπουργό Υγείας κ. Δημήτρη Αβραμόπουλο, ο οποίος δεσμεύθηκε ότι έως τα τέλη Οκτωβρίου θα έχει έτοιμες τις προτάσεις του για τη διευθέτηση του ζητήματος.
Αφορμή για την όλη αναστάτωση αποτέλεσε η προσφυγή στην Επιθεώρηση Εργασίας τον προηγούμενο Μάιο, ειδικευόμενου γιατρού ο οποίος ζητούσε την εφαρμογή του 58ωρου, που σημαίνει πενθήμερη οκτάωρη απασχόληση και μία εφημερία την εβδομάδα. Η προσφυγή κοινοποιήθηκε στον Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ο οποίος αποφάσισε να μη θεωρήσει τα εντάλματα πληρωμής των εφημεριών (σημειώνεται ότι τα εντάλματα εκδίδονται σε μηνιαία βάση από υπηρεσίες των νοσοκομείων) εάν δεν υπάρχει βεβαίωση του διοικητή του νοσοκομείου ότι εφαρμόζεται το προεδρικό διάταγμα.
Η υπόθεση παραπέμφθηκε στο Α΄ Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου, το οποίο αποφάσισε ότι οι ενέργειες του Επιτρόπου ήταν σωστές. Επειδή όμως θεώρησε ότι τα όργανα του νοσοκομείου δεν είχαν ενημερωθεί, δικαιολογεί τη θεώρηση του χρηματικού εντάλματος «καθώς και όσων εκδοθούν για την αιτία αυτή έως τη λήξη του οικονομικού έτους 2006». Που σημαίνει ότι από την 1η Ιανουαρίου 2007, θα πρέπει κάθε ένταλμα πληρωμής εφημεριών να συνοδεύεται με έγγραφη βεβαίωση του διοικητή του εκάστοτε νοσοκομείου για την τήρηση του 58ώρου, γεγονός που αποτελεί «δικλίδα ασφαλείας» για την εφαρμογή του προεδρικού διατάγματος αφού καθιστά απαγορευτική τη χρηματική αποζημίωση πέραν των 4 εφημεριών το μήνα.
Οπως είπε στην «Κ» ο κ. Δημήτρης Βαρνάβας, μέλος της Εκτελεστικής Γραμματείας της ΟΕΝΓΕ, την ίδια στιγμή ειδικοί γιατροί από νοσοκομεία της χώρας προσφεύγουν στις επιθεωρήσεις εργασίας ζητώντας την εφαρμογή του 48ώρου ως μέγιστου χρόνου εβδομαδιαίας απασχόλησης, όπως ορίζει το Π.Δ. 88/1999. «Αυτό», τονίζει ο κ. Βαρνάβας «σημαίνει ότι οδηγούμαστε σε «εφημεριακό κραχ» των νοσοκομείων κυρίως της περιφέρειας εάν δεν προσληφθεί επιπλέον ιατρικό προσωπικό. Σημειώνεται ότι αυτή τη στιγμή το ωράριο ενός γιατρού ΕΣΥ είναι περίπου 70 - 80 ώρες την εβδομάδα που σημαίνει κατά μέσον όρο δύο εφημερίες σε εβδομαδιαία βάση.
Από την μία παρατηρείται υπερεργασία των γιατρών του ΕΣΥ, από την άλλη δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο των πλασματικών εφημεριών, δηλαδή εφημεριών γιατρών που φαίνονται στα χαρτιά αλλά δεν εκτελούνται. Ο κ. Βαρνάβας σημειώνει: «Το ότι υπάρχουν πλασματικές εφημερίες γιατρών κυρίως στα νοσοκομεία της Αττικής και της Θεσσαλονίκης είναι γεγονός.
Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται συρρίκνωση του φαινομένου -όχι εξάλειψη- καθώς τα κονδύλια για τις εφημερίες παραμένουν σε σταθερά επίπεδα, ενώ αυξάνεται το ποσό με το οποίο αποζημιώνονται. Οπότε, και οι διοικήσεις των νοσοκομείων δεν έχουν περιθώριο να «αφήνουν» να υπάρχουν πλασματικές εφημερίες σε μεγάλο βαθμό. Στην επαρχία επειδή η κατάσταση είναι πιο οριακή από την πλευρά στελέχωσης των κλινικών με γιατρούς δεν υπάρχει μεγάλη ευχέρεια γι' αυτού του είδους τις εφημερίες».
Πηγή
Kathimerini.gr, Συντάκτης: Πεννυ Μπουλουτζα
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_110591_24/09/2006_198709
24/9/06
23/9/06
Τι είναι το Χλωριούχο Κάλιο - Potassium Chloride ?
Σύμφωνα με "ΤΑ ΝΕΑ", στο περιστατικό που καταγγέλλεται νοσηλευτής οτι προχώρησε σε ευθανασία ασθενούς (περιστατικό που ελέγχεται από τις αρχές για τα πραγματικά δεδομένα) αναφέρεται ότι "...Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι χρησιμοποιήθηκε μεγάλη δόση καλίου, που επέφερε τον θάνατο στην 65χρονη γυναίκα...".
Για το χλωριούχο κάλιο ή potassium chloride διαβάζουμε στο Εθνικό Συνταγολόγιο...
KAΛIO XΛΩPIOYXO
Potassium Chloride
Eνδείξεις: Ένδεια του οργανισμού σε κάλιο. Παρατηρείται σε πολλές καταστάσεις, κυριότερα στον δευτεροπαθή υπεραλδοστερονισμό, ηπατική κίρρωση, στένωση της νεφρικής αρτηρίας, νεφρωσικό σύνδρομο και βαριά καρδιακή ανεπάρκεια, όταν εφαρμόζεται έντονη διουρητική αγωγή, σε παρατεταμένη λήψη κορτικοστεροειδών, σε πυλωρική στένωση, όπου συνδυάζεται με ένδεια νατρίου και μεταβολική αλκάλωση.
Προσοχή στη χορήγηση: Σε νεφρική ανεπάρκεια.
Aνεπιθύμητες ενέργειες: Yπερκαλιαιμία, που μπορεί να οδηγήσει σε διαταραχή της αναπνοής, της καρδιακής λειτουργίας και ανακοπή.
Δοσολογία: Eνδοφλέβια έγχυση: απαγορεύεται η απευθείας χορήγηση του διαλύματος.
Xορηγείται με την προσθήκη της επιθυμητής ποσότητας σε ισότονο σακχαρούχο ή χλωριονατριούχο διάλυμα και βραδύ ρυθμό και πάντοτε κάτω από συχνή παρακολούθηση του αρρώστου, τη μέτρηση του καλίου του ορού και τον ηλεκτροκαρδιογραφικό έλεγχο. Δεν πρέπει να γίνεται χρήση διαλυμάτων μεγαλύτερης περιεκτικότητας των 60 mEq/l και η ταχύτητα χορήγησης να μην ξεπερνά τα 40 mEq/ ώρα.
Mορφές-Περιεκτικότητες: inject. solution 7.45%, 10%
Iδιοσκευάσματα:
ΚΑΛΙΟΥ ΧΛΩΡΙΟΥΧΟΥ ΕΝΕΣΙΜΟ ΔΙΑΛΥΜΑ/ΒΙΟΣΕΡ/Βιοσερ: inj.sol 10% x 100 x 10 ml, 63 (τιμή ανά amp).
ΚΑΛΙΟΥ ΧΛΩΡΙΟΥΧΟΥ ΕΝΕΣΙΜΟ ΔΙΑΛΥΜΑ/DEMO/Demo: inj.sol 10% x 50 x 10 ml, 63 (τιμή ανά amp) x 50 (amp πλαστικ) 63 (τιμή ανά amp)
POTASSIUM CHLORIDE/BRAUN MELSUNGEN/Παπαέλληνας: inj.sol 7.45% w/v x 20 x 20 ml, 64 (τιμή ανά amp).
Ευθανασία ή συκοφαντία το περιστατικό στο νοσοκομείο Χανίων;
Το νοσοκομείο Χανίων επισκέφθηκε το μεσημέρι της Παρασκευής ο υφυπουργός Υγείας Αθανάσιος Γιαννόπουλος προκειμένου να διερευνήσει το περιεχόμενο καταγγελίας σύμφωνα με την οποία νοσηλευτής της εντατικής μονάδας εμφραγμάτων έκανε ευθανασία σε ηλικιωμένη γυναίκα.
Ο κύριος Γιαννόπουλος συμμετείχε σε ευρεία σύσκεψη, που έγινε κεκλεισμένων των θυρών στο γραφείο του διοικητή του ιδρύματος, παρουσία της εισαγγελέως πρωτοδικών Χανίων, του Αστυνομικού Διευθυντή και του διευθυντή της μονάδας εμφραγμάτων.
Μετά το τέλος της σύσκεψης ο κ. Γιαννόπουλος είπε οτι υπάρχει μια έγγραφη καταγγελία από τον διευθυντή της κλινικής προς τον διοικητή του νοσοκομείου και τον εισαγγελέα που κάνει λόγο για υποψία αιφνιδίου θανάτου.
Πρόσθεσε επίσης οτι από εκπρόσωπο της νοσηλευτικής υπηρεσίας υπήρξε υποψία αιφνιδίου θανάτου στη μονάδα εμφραγμάτων. Πάνω σε αυτή την προφορική καταγγελία, την οποία έκανε νοσηλευτής προς τον διευθυντή της μονάδας, θα διενεργηθεί η έρευνα.
"Περαιτέρω, συμπλήρωσε ο κ. Γιαννόπουλος, δεν μπορώ να σας πω γιατί και μείς δεν γνωρίζομε τίποτα , ήδη είναι σε εξέλιξη όπως σας είπα , από τώρα κατόπιν εισαγγελικής παραγγελίας, προκαταρκτική εξέταση, η οποία γίνεται και πιστεύω ότι πολύ σύντομα θα καταλήξει στα ευρήματα τα οποία θα υπάρξουν μετά τις μαρτυρικές καταθέσεις όλων των ενδιαφερομένων στην υπόθεση".
Ο υφυπουργός Υγείας εξέφρασε την βεβαιότητα ότι οι αρχές θα κάνουν καλά τη δουλειά τους για να ριχτεί φως σε αυτή την υπόθεση.
Ήδη η εισαγγελική αρχή έχει διατάξει την διενέργεια προανάκρισης όπου θα κληθούν να καταθέσουν μάρτυρες.
Από την πλευρά του ο 39χρονος νοσηλευτής, εναντίον του οποίου έγινε η καταγγελία, αρνείται με δηλώσεις του τα πάντα και απειλεί με προσφυγή στην δικαιοσύνη.
Πηγή
http://www.forthnet.gr/templates/newsPosting.aspx?p=173493
22/9/06
Αναστάτωση στο Γενικό Νοσοκομείο Χανίων από υπόθεση ευθανασίας ασθενούς
Αναστάτωση έχει προκληθεί από τις καταγγελίες που θέλουν νοσηλευτή να έκανε ευθανασία σε ηλικιωμένη γυναίκα που νοσηλευόταν στην Μονάδα Εμφραγμάτων στο Γενικό Νοσοκομείο Χανίων.
Η διοίκηση διενεργεί Ένορκη Διοικητική Εξέταση.
Στο Νοσοκομείο Χανίων έχει μεταβεί ο υφυπουργός Υγείας Αθανάσιος Γιαννόπουλος για να ενημερωθεί για το περιστατικό. Το όλο θέμα είναι σε εξέλιξη.
20/9/06
Τι προβλέπεται στο υπό κατάρτιση νομοσχέδιο του υπουργείου Yγείας;
Yπερεξουσίες σε θέματα προμηθειών θα έχουν οι νέοι διοικητές των ΔYΠE.
Aποκτούν δικαίωμα να συντάσσουν ετήσιο αναλυτικό προϋπολογισμό για τις προμήθειες της περιφέρειάς τους, να εγκρίνουν οι ίδιοι ετήσιες προμήθειες έως 100.000 ευρώ και να είναι πρόεδροι στις Mόνιμες Eπιτροπές Δαπανών και Προμηθειών που θα συστηθούν σε κάθε ΔYΠE.
Σχετική διάταξη υπάρχει στο υπό κατάρτιση νομοσχέδιο του υπουργείου Yγείας, το οποίο σύμφωνα με τον κ. Δημήτρη Aβραμόπουλο αναμένεται να κατατεθεί «συντομότατα».
Για το θέμα των προμηθειών, το νομοσχέδιο προβλέπει τα εξής:
Για κάθε προμήθεια άνω του ποσού των 234.000 ευρώ ετησίως, η αρμοδιότητα διενέργειας ανήκει στο υπουργείο Yγείας. Προμήθειες από 100.000 έως 234.000 ευρώ εγκρίνονται από τις Mόνιμες Eπιτροπές Δαπανών και Προμηθειών, οι οποίες στελεχώνονται από τον διοικητή και έναν υποδιοικητή της ΔYΠE, έναν εκπρόσωπο των εργαζομένων και των γιατρών.
O διοικητής είναι αρμόδιος για προμήθειες έως 100.000 ευρώ, τα διοικητικά συμβούλια των νοσοκομείων έως 45.000 ευρώ και οι πρόεδροι των νοσοκομείων έως 15.000 ευρώ.
Παράλληλα δικαίωμα μετάταξης σε άλλη υγειονομική μονάδα της περιοχής που υπηρετούν έχουν οι υπάλληλοι οι οποίοι σήμερα εργάζονται σε υπό κατάργηση Διοικήσεις Yγειονομικών Περιφερειών (ΔYΠE).
Σε άλλες, υπάρχουσες ή προσωποπαγείς θέσεις, μπορούν να απορροφηθούν και όσοι είχαν επιτύχει στον διαγωνισμό του 2002, για πρόσληψη στα τότε ΠEΣYΠ. Aντίθετα, εκτός EΣY μένουν οι διοικητές των καταργηθέντων ΔYΠE, ενώ καταργούνται τα διοικητικά συμβούλια και προσλαμβάνονται 14 νέοι υποδιοικητές.
Tα παραπάνω προβλέπει, μεταξύ άλλων, το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Yγείας, με το οποίο οι 17 ΔYΠE που υπάρχουν σήμερα γίνονται επτά.
Oι νέες Yγειονομικές Περιφέρειες θα είναι οι: 1η Aττικής, 2η Πειραιά και Aιγαίου, 3η Mακεδονίας, 4η Mακεδονίας και Θράκης, 5η Hπείρου, Θεσσαλίας και Στερεάς Eλλάδας, 6η Πελοποννήσου, Δυτικής Eλλάδας, Hπείρου και Iονίων Nήσων και 7η Kρήτης.
Oργανα διοίκησης των ΔYΠE θα είναι ο διοικητής και οι δύο υποδιοικητές. Oλοι θα είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, με διετή θητεία. Mε απόφαση του υπουργού επιτρέπεται η πρόωρη λήξη της θητείας τους χωρίς αποζημίωση, καθώς και η απόσπασή τους -μέχρι τρεις μήνες- σε άλλη περιφέρεια ή κεντρική υπηρεσία του υπουργείου Yγείας.
Oι μόνιμοι ή με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου υπάλληλοι, οι οποίοι υπηρετούν στις απορροφούμενες ΔYΠE, μετατάσσονται ή μεταφέρονται, ύστερα από αίτησή τους, σε υφιστάμενες κενές ή συνιστώμενες προσωποπαγείς θέσεις σε νοσοκομεία ή στις μονάδες κοινωνικής φροντίδας της περιφέρειας στην οποία υπαγόταν η ΔYΠE που υπηρετούσαν.
Yστερα από αίτησή τους, μπορούν επίσης να απορροφηθούν σε άλλα νοσοκομεία ή μονάδες κοινωνικής φροντίδας της νέας ΔYΠE.
Oι μετατασσόμενοι υπάλληλοι διατηρούν τα συνταξιοδοτικά και ασφαλιστικά τους δικαιώματα, ως εκ της υπηρεσίας τους στις ΔYΠE.
Πρόβλεψη υπάρχει στον Nόμο και για όσους περιλαμβάνονται στον πίνακα επιτυχόντων του AΣEΠ για πρόσληψη στις κεντρικές υπηρεσίες των ΠEΣYΠ, σύμφωνα με προκήρυξη του 2002 (ΦEK 230/22. 7.2002).
Oι υπάλληλοι αυτοί θα διοριστούν σε κενές οργανικές θέσεις μόνιμου προσωπικού αντίστοιχου κλάδου των ΔYΠE.
Σε περίπτωση που δεν υπάρχουν αντίστοιχες θέσεις, διορίζονται σε προσωποπαγείς θέσεις, οι οποίες συνιστώνται με κοινή απόφαση των υπουργών Eσωτερικών, Oικονομίας και Yγείας.
Πηγή
ΕΘΝΟΣ On line
http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=5348&subid=2&pubid=63958
PEΠOPTAZ: ΔHMHTPHΣ KAPAΓIΩPΓOΣ, dkarag@pegasus.gr
Aποκτούν δικαίωμα να συντάσσουν ετήσιο αναλυτικό προϋπολογισμό για τις προμήθειες της περιφέρειάς τους, να εγκρίνουν οι ίδιοι ετήσιες προμήθειες έως 100.000 ευρώ και να είναι πρόεδροι στις Mόνιμες Eπιτροπές Δαπανών και Προμηθειών που θα συστηθούν σε κάθε ΔYΠE.
Σχετική διάταξη υπάρχει στο υπό κατάρτιση νομοσχέδιο του υπουργείου Yγείας, το οποίο σύμφωνα με τον κ. Δημήτρη Aβραμόπουλο αναμένεται να κατατεθεί «συντομότατα».
Για το θέμα των προμηθειών, το νομοσχέδιο προβλέπει τα εξής:
Για κάθε προμήθεια άνω του ποσού των 234.000 ευρώ ετησίως, η αρμοδιότητα διενέργειας ανήκει στο υπουργείο Yγείας. Προμήθειες από 100.000 έως 234.000 ευρώ εγκρίνονται από τις Mόνιμες Eπιτροπές Δαπανών και Προμηθειών, οι οποίες στελεχώνονται από τον διοικητή και έναν υποδιοικητή της ΔYΠE, έναν εκπρόσωπο των εργαζομένων και των γιατρών.
O διοικητής είναι αρμόδιος για προμήθειες έως 100.000 ευρώ, τα διοικητικά συμβούλια των νοσοκομείων έως 45.000 ευρώ και οι πρόεδροι των νοσοκομείων έως 15.000 ευρώ.
Παράλληλα δικαίωμα μετάταξης σε άλλη υγειονομική μονάδα της περιοχής που υπηρετούν έχουν οι υπάλληλοι οι οποίοι σήμερα εργάζονται σε υπό κατάργηση Διοικήσεις Yγειονομικών Περιφερειών (ΔYΠE).
Σε άλλες, υπάρχουσες ή προσωποπαγείς θέσεις, μπορούν να απορροφηθούν και όσοι είχαν επιτύχει στον διαγωνισμό του 2002, για πρόσληψη στα τότε ΠEΣYΠ. Aντίθετα, εκτός EΣY μένουν οι διοικητές των καταργηθέντων ΔYΠE, ενώ καταργούνται τα διοικητικά συμβούλια και προσλαμβάνονται 14 νέοι υποδιοικητές.
Tα παραπάνω προβλέπει, μεταξύ άλλων, το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Yγείας, με το οποίο οι 17 ΔYΠE που υπάρχουν σήμερα γίνονται επτά.
Oι νέες Yγειονομικές Περιφέρειες θα είναι οι: 1η Aττικής, 2η Πειραιά και Aιγαίου, 3η Mακεδονίας, 4η Mακεδονίας και Θράκης, 5η Hπείρου, Θεσσαλίας και Στερεάς Eλλάδας, 6η Πελοποννήσου, Δυτικής Eλλάδας, Hπείρου και Iονίων Nήσων και 7η Kρήτης.
Oργανα διοίκησης των ΔYΠE θα είναι ο διοικητής και οι δύο υποδιοικητές. Oλοι θα είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, με διετή θητεία. Mε απόφαση του υπουργού επιτρέπεται η πρόωρη λήξη της θητείας τους χωρίς αποζημίωση, καθώς και η απόσπασή τους -μέχρι τρεις μήνες- σε άλλη περιφέρεια ή κεντρική υπηρεσία του υπουργείου Yγείας.
Oι μόνιμοι ή με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου υπάλληλοι, οι οποίοι υπηρετούν στις απορροφούμενες ΔYΠE, μετατάσσονται ή μεταφέρονται, ύστερα από αίτησή τους, σε υφιστάμενες κενές ή συνιστώμενες προσωποπαγείς θέσεις σε νοσοκομεία ή στις μονάδες κοινωνικής φροντίδας της περιφέρειας στην οποία υπαγόταν η ΔYΠE που υπηρετούσαν.
Yστερα από αίτησή τους, μπορούν επίσης να απορροφηθούν σε άλλα νοσοκομεία ή μονάδες κοινωνικής φροντίδας της νέας ΔYΠE.
Oι μετατασσόμενοι υπάλληλοι διατηρούν τα συνταξιοδοτικά και ασφαλιστικά τους δικαιώματα, ως εκ της υπηρεσίας τους στις ΔYΠE.
Πρόβλεψη υπάρχει στον Nόμο και για όσους περιλαμβάνονται στον πίνακα επιτυχόντων του AΣEΠ για πρόσληψη στις κεντρικές υπηρεσίες των ΠEΣYΠ, σύμφωνα με προκήρυξη του 2002 (ΦEK 230/22. 7.2002).
Oι υπάλληλοι αυτοί θα διοριστούν σε κενές οργανικές θέσεις μόνιμου προσωπικού αντίστοιχου κλάδου των ΔYΠE.
Σε περίπτωση που δεν υπάρχουν αντίστοιχες θέσεις, διορίζονται σε προσωποπαγείς θέσεις, οι οποίες συνιστώνται με κοινή απόφαση των υπουργών Eσωτερικών, Oικονομίας και Yγείας.
Πηγή
ΕΘΝΟΣ On line
http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=5348&subid=2&pubid=63958
PEΠOPTAZ: ΔHMHTPHΣ KAPAΓIΩPΓOΣ, dkarag@pegasus.gr
Η τεχνολογία του barcode σώζει τους ασθενείς από τα λάθη στη χορήγηση των φαρμάκων
Η χρησιμοποίηση της τεχνολογίας του barcode στο νοσοκομειακό φαρμακείο μπορεί να αποτρέψει τα επικίνδυνα λάθη στην εκτέλεση συνταγών, σύμφωνα με μια νέα μελέτη.
Σε άρθρο στο περιοδικό Annals of Internal Medicine, ερευνητές από το νοσοκομείο Brigham and Women's Hospital in Boston συγκρίνανε τα ποσοστά λαθών στη διαδικασία διανομής των φαρμάκων πριν και μετά από την εφαρμογή της τεχνολογία barcode στο νοσοκομειακό φαρμακείο.
Με τη νέα τεχνολογία, κάθε δόση του φαρμάκου επισυνάφθηκε με έναν κωδικό barcode. Χωρίς την κωδικοποίηση barcode, οι φαρμακοποιοί στηρίχθηκαν στις οπτικές επιθεωρήσεις για να σιγουρευτούν μόνο ότι διένεμαν το σωστό φάρμακο.
Μετά από την εφαρμογή του barcode, το ποσοστό στα λάθη εκτέλεση συνταγών μειώθηκε κατά 85%, και το ποσοστό στα λάθη που θα μπορούσαν να προκαλέσουν βλάβη στους ασθενείς μειώθηκε κατά 63%.
Στα συμπεράσματα της μελέτης αναφέρεται ότι: "Συνολικά, η χρήση της τεχνολογίας barcode εμφανίζεται να ασκεί σημαντική επίδραση στη μείωση του ποσοστού των λαθών που ήταν αρκετά σοβαρά ώστε να βλάψουν ενδεχομένως τους ασθενείς".
Πηγή
http://www.healthcentral.com/newsdetail/408/535002.html
Σε άρθρο στο περιοδικό Annals of Internal Medicine, ερευνητές από το νοσοκομείο Brigham and Women's Hospital in Boston συγκρίνανε τα ποσοστά λαθών στη διαδικασία διανομής των φαρμάκων πριν και μετά από την εφαρμογή της τεχνολογία barcode στο νοσοκομειακό φαρμακείο.
Με τη νέα τεχνολογία, κάθε δόση του φαρμάκου επισυνάφθηκε με έναν κωδικό barcode. Χωρίς την κωδικοποίηση barcode, οι φαρμακοποιοί στηρίχθηκαν στις οπτικές επιθεωρήσεις για να σιγουρευτούν μόνο ότι διένεμαν το σωστό φάρμακο.
Μετά από την εφαρμογή του barcode, το ποσοστό στα λάθη εκτέλεση συνταγών μειώθηκε κατά 85%, και το ποσοστό στα λάθη που θα μπορούσαν να προκαλέσουν βλάβη στους ασθενείς μειώθηκε κατά 63%.
Στα συμπεράσματα της μελέτης αναφέρεται ότι: "Συνολικά, η χρήση της τεχνολογίας barcode εμφανίζεται να ασκεί σημαντική επίδραση στη μείωση του ποσοστού των λαθών που ήταν αρκετά σοβαρά ώστε να βλάψουν ενδεχομένως τους ασθενείς".
Πηγή
http://www.healthcentral.com/newsdetail/408/535002.html
19/9/06
Προειδοποίηση του ΠΟΥ για την εμφάνιση πανδημίας γρίπης
Προειδοποίηση για τον αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης πανδημίας γρίπης απηύθυνε την Τρίτη ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ), τονίζοντας ότι είναι αναγκαίο να προετοιμαστούν οι χώρες για να την αντιμετωπίσουν.
Ο ΠΟΥ απηύθυνε επίσης έκκληση για τη λήψη έκτακτων μέτρων εναντίον μολυσματικών ασθενειών, όπως η γρίπη των πτήνων και το SARS.
«Πολλές χώρες και περιοχές δεν διαθέτουν, σε εθνικό και τοπικό επίπεδο, τις απαραίτητες δυνατότητες και υποδομές για να αποφύγουν σοβαρές απειλές της υγείας, που θα μπορούσαν να προκαλέσουν κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα» προειδοποίησε ο ΠΟΥ από το Όκλαντ, όπου πραγματοποιείται η περιφερειακή σύνοδος του οργανισμού.
«Σε πολλές χώρες, τα συστήματα υγείας δεν διαθέτουν επαρκές προσωπικό ούτε εφόδια για να αντιμετωπίσουν μια επιδημία SARS, με αποτέλεσμα οι άνθρωποι να υποφέρουν, ο φόβος να εξαπλώνεται και να προκαλούνται οικονομικές ζημιές» τόνισε ο Ρίτσαρντ Νέσμπιτ, περιφερειακός διευθυντής για το δυτικό Ειρηνικό.
Ο ίδιος επισήμανε πως οι χώρες πρέπει να σχεδιάζουν όχι μόνο πως θα αντιμετωπίσουν μια μολυσματική ασθένεια σε φάση έξαρσης, αλλά να είναι προετοιμασμένες και για ένα μακρόχρονο αγώνα εναντίον τους.
Ο ΠΟΥ ανέφερε χαρακτηριστικά το παράδειγμα της γρίπης των πτηνών, η οποία εμφανίστηκε λίγους μήνες μετά τον περιορισμό της εξάπλωσης του SARS.
«Στα πρώτα στάδια εμφάνισης της πανδημίας είναι πιθανό να μπορούμε να σταματήσουμε ή να καθυστερήσουμε την εξάπλωσή της, εφαρμόζοντας γρήγορα ειδικά μέτρα» είπε ο Νέσμπιτ, προσθέτοντας: «Αν η λήψη αυτών των μέτρων είναι επιτυχημένη, τότε θα αποφευχθούν οι αρνητικές συνέπειες για την υγεία, την οικονομία και την κοινωνία των χωρών που έχουν πληγεί».
Πηγή
http://health.in.gr/news/article.asp?lngArticleID=131538
Ο ΠΟΥ απηύθυνε επίσης έκκληση για τη λήψη έκτακτων μέτρων εναντίον μολυσματικών ασθενειών, όπως η γρίπη των πτήνων και το SARS.
«Πολλές χώρες και περιοχές δεν διαθέτουν, σε εθνικό και τοπικό επίπεδο, τις απαραίτητες δυνατότητες και υποδομές για να αποφύγουν σοβαρές απειλές της υγείας, που θα μπορούσαν να προκαλέσουν κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα» προειδοποίησε ο ΠΟΥ από το Όκλαντ, όπου πραγματοποιείται η περιφερειακή σύνοδος του οργανισμού.
«Σε πολλές χώρες, τα συστήματα υγείας δεν διαθέτουν επαρκές προσωπικό ούτε εφόδια για να αντιμετωπίσουν μια επιδημία SARS, με αποτέλεσμα οι άνθρωποι να υποφέρουν, ο φόβος να εξαπλώνεται και να προκαλούνται οικονομικές ζημιές» τόνισε ο Ρίτσαρντ Νέσμπιτ, περιφερειακός διευθυντής για το δυτικό Ειρηνικό.
Ο ίδιος επισήμανε πως οι χώρες πρέπει να σχεδιάζουν όχι μόνο πως θα αντιμετωπίσουν μια μολυσματική ασθένεια σε φάση έξαρσης, αλλά να είναι προετοιμασμένες και για ένα μακρόχρονο αγώνα εναντίον τους.
Ο ΠΟΥ ανέφερε χαρακτηριστικά το παράδειγμα της γρίπης των πτηνών, η οποία εμφανίστηκε λίγους μήνες μετά τον περιορισμό της εξάπλωσης του SARS.
«Στα πρώτα στάδια εμφάνισης της πανδημίας είναι πιθανό να μπορούμε να σταματήσουμε ή να καθυστερήσουμε την εξάπλωσή της, εφαρμόζοντας γρήγορα ειδικά μέτρα» είπε ο Νέσμπιτ, προσθέτοντας: «Αν η λήψη αυτών των μέτρων είναι επιτυχημένη, τότε θα αποφευχθούν οι αρνητικές συνέπειες για την υγεία, την οικονομία και την κοινωνία των χωρών που έχουν πληγεί».
Πηγή
http://health.in.gr/news/article.asp?lngArticleID=131538
17/9/06
Η Ευρώπη των 25 οφείλει να βελτιώσει τις μετρήσεις της στο τομέα της υγείας
Τα δημόσια συστήματα υγειονομικής περίθαλψης της ΕΕ πρέπει να βελτιώσουν τις ικανότητές τους να μετρήσουν την απόδοσή τους προκειμένου να παρασχεθούν στους χρήστες συγκρίσιμα στοιχεία, σύμφωνα με τον καταναλωτικό δείκτη υγείας 2006.
Τα συστήματα υγειονομικής περίθαλψη με τον υψηλότερο δείκτη είναι της Ολλανδίας, της Ελβετίας και της Γερμανίας, όσον αφορά στη φιλικότητα προς τον χρήστη.
"Τα δημόσια συστήματα υγειονομικής περίθαλψης είναι φτωχά στη μέτρηση του τι κάνουν και πόσο καλά εργάζονται. Οι ικανότητες μέτρησής τους είναι πολύ αδύνατες, ειδικά έναντι των Ηνωμένων Πολιτειών", είπε ο Διευθυντής προγράμματος καταναλωτικών δεικτών 2006 υγείας euro, Arne Bjφrnberg. "Σκεφτόμαστε ότι είναι σημαντικό ότι οι ασθενείς να έχουν πρόσβαση στις συγκρίσιμες πληροφορίες για τα συστήματα υγειονομικής περίθαλψης της ΕΕ," συνέχισε, παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα μιας έρευνας που ταξινομεί τα συστήματα υγειονομικής περίθαλψης της ΕΕ των 25 κρατών - μελών από την "άποψη των πελατών".
Εντούτοις, "από την καταναλωτική άποψη, υπάρχει περιθώριο για μεγάλες βελτιώσεις σε κάθε σύστημα υγειονομικής περίθαλψης," αναφέρει ο κ. Johan Hjertqvist.
Η γενική ταξινόμηση έχει συνταχθεί από 28 δείκτες που διαιρούνται σε πέντε κατηγορίες, κάθε μια από τις οποίες έχει "τους νικητές της":
• Δικαιώματα και πληροφορίες ασθενών
• Χρόνος Αναμονής
• Εκβάσεις (ιατρική ποιότητα)
• Γενναιοδωρία του συστήματος υγειονομικής περίθαλψης
• Φαρμακευτικά είδη (πρόσβαση στις νέες θεραπείες, ταχύτητα της επέκτασης χρήσης των νέων φαρμάκων)
Τα στοιχεία που χρησιμοποιούνται για να συντάξουν τον δείκτη δεν λαμβάνονται από το ίδιο έτος για όλες τις χώρες, αλλά ποικίλλουν από το 1997 ως το 2004, ευνοώντας κάπως τις χώρες με τα πιό πρόσφατα στοιχεία.
Έρευνες και στοιχεία
· Health Consumer Powerhouse press release: France wins tough consumer contest between 26 healthcare systems “Room for large improvements in every country” (26 June 2006) [Country specific press release in official languages]
· Health Consumer Powerhouse: Euro Health Consumer Index 2006 (26 June 2006) [Backgrounder DE]
· Health Consumer Powerhouse: EuroHealth Consumer Index 2005 (15 June 2005) [FR] [DE]
Πηγή
http://www.euractiv.com/en/health/eu-25-health-care-systems-poor-measuring/article-156369
Τι γίνεται με τις προμήθειες στα νοσοκομεία;
Διαβάζοντας σήμερα το πρωί τα πρωτοσέλιδα των Κυριακάτικων εφημερίδων από το in.gr (http://www.in.gr/kiosk/) πρόσεξα το πρωτοσέλιδο του Βήματος. Στο κάτω δεξιό μέρος της σελίδας γράφει:
"Μεγάλη κομπίνα με φάρμακα σε νοσοκομεία"
Το θέμα μας ενδιαφέρει, οπότε γρήγορα στην σελίδα του Βήματος http://tovima.dolnet.gr/front_page.php
Εκεί όμως δεν γράφει το παραπάνω, αλλά:
"Μεγάλη κομπίνα με προμήθειες σε νοσοκομεία"
Άλλες σκέψεις μου προκαλεί η λέξη "φάρμακα" και άλλες η λέξη "προμήθειες". Στο κυρίως κείμενο του άρθρου είναι σαφές ότι ο συντάκτης αναφέρεται σε "υγειονομικά υλικά, αντιδραστήρια, μηχανήματα κλπ" και όχι σε φάρμακα, αλλά έκαναν λάθος σε μια λέξη στον τίτλο.
Με μια δεύτερη ανάγνωση είδα οτι ο πρώτος τίτλος είναι σε φύλλο του Βήματος που πάνω αριστερά στη σελίδα γράφει "Α' Έκδοση" ενώ ο δεύτερος είναι σε φύλλο που γράφει "Β' Έκδοση".
Οι σκέψεις που κάνω είναι:
1. Στο Διαδίκτυο δεν έχεις πάντα όλη την πληροφορία από την αρχή
2. Οφείλεις να ψάχνεις καλύτερα τις πηγές
3. Αν μείνεις με την πρώτη ανάγνωση, έχασες
4. Οι δημοσιογράφοι και οι εκδότες ξεχωρίζουν από την ευεληξία τους
5. Μια εφημερίδα είναι τόσο περισσότερο αξιόπιστη όσο πιο γρήγορα διορθώνει το λάθος της
6. Η κυκλοφορία μιας Β'Έκδοσης κοστίζει, αλλά προέχει η διόρθωση
7. Πάλι τα ίδια
Επί της ουσίας...
Όσο δεν υπάρχουν ΕΝΙΑΙΕΣ ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ, ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΣ και ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ υλικών σε όλα τα υλικά που διακινούνται στα νοσοκομεία μας, είτε επίτηδες, είτε από φόρτο εργασίας, είτε από έλλειψη προσωπικού, είτε από άγνοια, είτε ... είτε ... είτε ... όλα αυτά τα φαινόμενα θα υπάρχουν.
Όσες φορές επιχειρήθηκε κεντρικά να τεθούν κωδικοποιήσεις, περιγραφές υλικών και προδιαγραφές υπήρξε αποτυχία. Πρόσφατα το ΕΚΕΒΥΛ (http://www.ekevyl.gr/) που έχει αναλάβει την ανάπτυξη μητρώων και την υιοθέτηση και χρήση μίας ενιαίας και διεθνώς αναγνωρισμένης ονοματολογίας, έδωσε ήδη παράταση για την υποβολή αρχείων από τους ενδιαφερόμενους (http://www.ekevyl.gr/categories.php?lang=gr&CID=9&sub_id=15).
Διαβάζουμε από την ιστοσελίδα του ΕΚΕΒΥΛ:
ΠΑΡΑΤΑΣΗ!
Νέα ημερομηνία υποβολής στοιχείων 05/06/06
Σύμφωνα με τις σύγχρονες τάσεις, τόσο σε Ευρωπαϊκό, όσο και σε διεθνές επίπεδο και για τη εναρμόνιση της χώρας μας με τις νέες εξελίξεις στον τομέα της διαχείρισης της τεχνολογίας και του ελέγχου των ιατροτεχνολογικών προϊόντων, η ανάπτυξη μητρώων και η υιοθέτηση και χρήση μίας ενιαίας και διεθνώς αναγνωρισμένης ονοματολογίας, κρίνεται σήμερα ως σημείο προτεραιότητας. Για τον σκοπό αυτό έχουν αναπτυχθεί από τις Αρμόδιες Ευρωπαϊκές Επιτροπές σχετικά πρότυπα (π.χ ISO 15225) στα οποία καθορίζονται οι προδιαγραφές συστημάτων ονοματολογίας ιατροτεχνολογικών προϊόντων, με σκοπό την ανταλλαγή κανονιστικών δεδομένων για τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα. Στα εν λόγω πρότυπα έχει στηριχθεί η ανάπτυξη της ονοματολογίας GMDN (Global Medical Device Nomenclature), η οποία αποτελεί σήμερα την πιο σύγχρονη και ευρέως αποδεκτή σχετική ονοματολογία για τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα.
Στο παραπάνω πλαίσιο, το ΥΥΚΑ ανέθεσε στο ΕΚΕΒΥΛ την υλοποίηση του έργου "Ανάπτυξη Κωδικολογίου και Προτυποποίησης Ιατροτεχνολογικών Προιόντων ΕΣΥ", μέσω του οποίου θα γίνει συγκέντρωση και ταξινόμηση δεδομένων (στοιχεία κατασκευαστών, προμηθευτών, κωδικών προϊόντων κλπ), για τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά.
Σκοπός του έργου είναι η χρήση του Κωδικολογίου ως απολογιστικού εργαλείου για την κάλυψη των οικονομικών αναγκών του ΥΥΚΑ, σχετικά με τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα.
Επισημαίνεται ότι στο παρόν έργο το ΕΚΕΒΥΛ δεν φέρει ευθύνη για τα προϊόντα και την κατάταξη των προϊόντων της κάθε Εταιρείας στο Κωδικολόγιο. Η ευθύνη βαρύνει αποκλειστικά την κάθε Εταιρεία.
Οι άξονες ανάπτυξης του παρόντος έργου και η επιλογή των πεδίων αναφοράς των ζητούμενων στοιχείων, όπως αυτά παρουσιάζονται στα αρχεία εφαρμογής που επισυνάπτονται, αφορούν στην σκοπούμενη από το ΥΥΚΑ χρήση.
Το EKEBYΛ με σκοπό να διασφαλίσει τον απαραίτητο τυποποιημένο μηχανισμό σταθερής αναφοράς για την ανταλλαγή δεδομένων καθώς και την αρτιότητα στην επικοινωνία των εμπλεκομένων με τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα φορέων θεσμικού, ιατρικού ή εμπορικού τύπου, χρησιμοποιεί στο παρόν έργο τις βασικές αρχές ταξινόμησης της ονοματολογίας GMDN.
Για την διευκόλυνση των χρηστών, μαζί με τα αρχεία της εφαρμογής, έχει αναπτυχθεί το ειδικό αρχείο "Οδηγίες Συμπλήρωσης και Αποστολής Στοιχείων", με αναλυτικές πληροφορίες για την Μεθοδολογία της Εφαρμογής, καθώς και στοιχεία επικοινωνίας σε περίπτωση ερωτήσεων ή διευκρινίσεων.
Αυτά λέει το ΕΚΕΒΥΛ. Το πρόγραμμα αυτό (http://www.ekevyl.gr/news_details.php?lang=gr&CID=13&sub_id=&NID=4) έχει ορίζοντα 15 μηνών (http://www.ekevyl.gr/news.php?lang=gr&CID=13) σύμφωνα με ανακοίνωσή του την 04.05.2005:
"Το ΕΚΕΒΥΛ στα πλαίσια ανάπτυξης του έργου «Ειδικό Μητρώο Ιατροτεχνολογικών Προϊόντων» το οποίο υλοποιείται συνχρηματοδοτούμενο από το Ε.Π Κοινωνία της Πληροφορίας» (Μέτρο 2.7) και θα διαρκέσει 15 μήνες, αναζητεί εξωτερικούς συνεργάτες των ακόλουθων ειδικοτήτων ...
Αυτό που αντιλαμβάνομαι είναι ότι μέχρι να ολοκληρώσει το ΕΚΕΒΥΛ το έργο της κωδικοποίησης, δεν θα υπάρχει ενιαία κωδικοποίηση των ιατροτεχνολογικών προϊόντων στην Ελλάδα (δεν κατάλαβα αν στο πρόγραμμα του ΕΚΕΒΥΛ, δηλ. στον όρο ιατροτεχνολογικά προϊόντα περιλαμβάνονται και τα υγειονομικά υλικά και τα αντιδραστήρια ή αναφέρεται μόνο σε μηχανήματα, γιατί τότε θα περάσουν πολλά χρόνια για να έχουμε κωδικοποιήσεις, περιγραφές και προδιαγραφές για αυτά τα είδη).
Μόνο στα φάρμακα υπάρχει κωδικοποίηση και περιγραφή του ΕΟΦ πάνω στο κουπόνι κάθε φαρμάκου και είναι ενιαία σε όλη την Ελλάδα. Έτσι αν ο εκάστοτε Υπουργός θέλει να δεί τι γίνεται με οποιοδήποτε φάρμακο σε οποιοδήποτε νοσοκομείο της Ελλάδας, είναι εύκολο βάσει του κωδικού του ΕΟΦ (σε περίπτωση βέβαια που το νοσοκομείο έχει μηχανογράφηση και το φαρμακευτικό τμήμα ακολουθεί την κωδικοποίηση του ΕΟΦ). Είναι δε γνωστόν σε όλους (είναι σε όλους;) οτι στα φάρμακα δεν γίνονται μειοδοτικοί διαγωνισμοί αλλά τα νοσοκομεία προμηθεύονται τα φάρμακα από τις φαρμακοβιομηχανίες με νοσοκομειακή τιμή. Από τις αρχές του χρόνου υπάρχει και ένα νόμος (ΦΕΚ Β', αρ. φύλλου 1869/30-12-2005, αρ. Α3/3525, άρθρο 439 "Εκπτώσεις") σύμφωνα με τον οποίο στις φαρμακοβιομηχανίες επιτρέπεται να κάνουν εκπτώσεις στα νοσοκομεία επί της νοσοκομειακής τιμής των φαρμάκων τους.
Για τα Υγειονομικά υλικά και τα Αντιδραστήρια που γίνονται διαγωνισμοί, αυτοί είναι κατεξοχήν μειοδοτικοί, από τα Γραφεία Προμηθειών των Νοσοκομείων. Πρόσφατα υπήρξε προσπάθεια να κάνουν οι ΔΥΠΕ τους διαγωνισμούς ή ένα νοσοκομείο ανά υγειονομική περιφέρεια να διενεργεί διαγωνισμούς και για τα υπόλοιπα νοσοκομεία της περιφέρειας. Δεν θέλω να κάνω τον συνήγορο των Γραφείων Προμηθειών, αλλά όταν δεν έχεις δώσει τα "εργαλεία" στους εργαζόμενους αυτών των γραφείων πως περιμένεις να κάνουν διαγωνισμούς; Όταν οι υπάλληλοι είναι ελαχιστότατοι, δεν είναι εκπαιδευμένοι, δεν έχουν την παραμικρή σχέση με το αντικείμενο του διαγωνισμού (διοικητικοί υπάλληλοι να αξιολογήσουν άκρως ειδικά υλικά χειρουργείου...), όταν δεν έχουν προδιαγραφές, ούτε περιγραφές των υλικών ούτε κωδικοποιήσεις, τότε τι ψάχνεις να βρεις; Έτσι παρουσιάζεται το φαινόμενο να προμηθευόμαστε τα πιο φτηνά υλικά και μετά να διαμαρτυρόμαστε γιατί στις σύριγγες που αγοράσαμε από την Κίνα βρίσκουμε μέσα τρίχες και μαμούνια.
Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά!
1. Το Υπουργείο (Υγείας, Ανάπτυξης και δεν ξέρω πιό άλλο) να οργανώσει το σύστημα και να δώσει αρχεία υλικών με Κωδικοποιήσεις, Περιγραφές και Προδιαγραφές υλικών (για μένα είναι το πιο δύσκολο σημείο διότι όλοι ξέρουν να κάνουν κριτική αλλά αυτή η προσπάθεια χρειάζεται δουλειά!).
2. Σε δεύτερο στάδιο αυτά τα αρχεία να ενσωματωθούν στα μηχανογραφικά συστήματα των νοσοκομείων (εδώ χρειάζεται η συνεργασία πολλών και με διαφορετικά συστήματα εταιρειών μηχανογράφησης).
3. Σε τρίτο στάδιο να προχωρήσουν τα ίδια τα Υπουργεία, ή οι ΔΥΠΕ ή εν τέλει τα νοσοκομεία σε διενέργεια διαγωνισμών όχι χειρόγραφα αλλά με τη μηχανογράφηση και βάσει των κωδικών, των περιγραφών και των προδιαγραφών που έχει δώσει το Κράτος.
Βέβαια, υπάρχει και η άποψη που λέει οτι είναι ανάγκη τα νοσοκομεία να παραχωρηθούν σε ιδιώτες και να λειτουργήσουν με ιδιωτικά κριτήρια. Γιατί, σου λένε, ο ιδιώτης είναι ευέλικτος και θα διαπραγματεύεται καλύτερα με τις εταιρείες υγειονομικών υλικών αντιδραστηρίων κλπ. Ναι, αλλά να δούμε ποιό Ιδιωτικό Νοσοκομείο θα δεχτεί να χρηματοδοτεί εμμέσως τα Ασφαλιστικά Ταμεία με Ημερήσιο Νοσήλειο πολύ κάτω του κόστους, ή να περιμένει μερικά τέρμηνα για να εξοφληθεί!!!
... και ο Μέγας Αλέξανδρος, το πρόσωπο που θα μπορούσε να "λύσει" εύκολα το πρόβλημα, δεν είναι πιά εδώ!
ΥΓ Αναμνήσεις...
Πέρασαν 20 είκοσι χρόνια από το πρώτο επεισόδιο του Star Trek. Ήταν τότε, το 1986, που το διαστημόπλοιο Enterprise NCC-1701 ξεκίνησε τα ταξίδια του "Where No Man Has Gone Before".
Beem me up, Scotty!
"Μεγάλη κομπίνα με φάρμακα σε νοσοκομεία"
Το θέμα μας ενδιαφέρει, οπότε γρήγορα στην σελίδα του Βήματος http://tovima.dolnet.gr/front_page.php
Εκεί όμως δεν γράφει το παραπάνω, αλλά:
"Μεγάλη κομπίνα με προμήθειες σε νοσοκομεία"
Άλλες σκέψεις μου προκαλεί η λέξη "φάρμακα" και άλλες η λέξη "προμήθειες". Στο κυρίως κείμενο του άρθρου είναι σαφές ότι ο συντάκτης αναφέρεται σε "υγειονομικά υλικά, αντιδραστήρια, μηχανήματα κλπ" και όχι σε φάρμακα, αλλά έκαναν λάθος σε μια λέξη στον τίτλο.
Με μια δεύτερη ανάγνωση είδα οτι ο πρώτος τίτλος είναι σε φύλλο του Βήματος που πάνω αριστερά στη σελίδα γράφει "Α' Έκδοση" ενώ ο δεύτερος είναι σε φύλλο που γράφει "Β' Έκδοση".
Οι σκέψεις που κάνω είναι:
1. Στο Διαδίκτυο δεν έχεις πάντα όλη την πληροφορία από την αρχή
2. Οφείλεις να ψάχνεις καλύτερα τις πηγές
3. Αν μείνεις με την πρώτη ανάγνωση, έχασες
4. Οι δημοσιογράφοι και οι εκδότες ξεχωρίζουν από την ευεληξία τους
5. Μια εφημερίδα είναι τόσο περισσότερο αξιόπιστη όσο πιο γρήγορα διορθώνει το λάθος της
6. Η κυκλοφορία μιας Β'Έκδοσης κοστίζει, αλλά προέχει η διόρθωση
7. Πάλι τα ίδια
Επί της ουσίας...
Όσο δεν υπάρχουν ΕΝΙΑΙΕΣ ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ, ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΣ και ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ υλικών σε όλα τα υλικά που διακινούνται στα νοσοκομεία μας, είτε επίτηδες, είτε από φόρτο εργασίας, είτε από έλλειψη προσωπικού, είτε από άγνοια, είτε ... είτε ... είτε ... όλα αυτά τα φαινόμενα θα υπάρχουν.
Όσες φορές επιχειρήθηκε κεντρικά να τεθούν κωδικοποιήσεις, περιγραφές υλικών και προδιαγραφές υπήρξε αποτυχία. Πρόσφατα το ΕΚΕΒΥΛ (http://www.ekevyl.gr/) που έχει αναλάβει την ανάπτυξη μητρώων και την υιοθέτηση και χρήση μίας ενιαίας και διεθνώς αναγνωρισμένης ονοματολογίας, έδωσε ήδη παράταση για την υποβολή αρχείων από τους ενδιαφερόμενους (http://www.ekevyl.gr/categories.php?lang=gr&CID=9&sub_id=15).
Διαβάζουμε από την ιστοσελίδα του ΕΚΕΒΥΛ:
ΠΑΡΑΤΑΣΗ!
Νέα ημερομηνία υποβολής στοιχείων 05/06/06
Σύμφωνα με τις σύγχρονες τάσεις, τόσο σε Ευρωπαϊκό, όσο και σε διεθνές επίπεδο και για τη εναρμόνιση της χώρας μας με τις νέες εξελίξεις στον τομέα της διαχείρισης της τεχνολογίας και του ελέγχου των ιατροτεχνολογικών προϊόντων, η ανάπτυξη μητρώων και η υιοθέτηση και χρήση μίας ενιαίας και διεθνώς αναγνωρισμένης ονοματολογίας, κρίνεται σήμερα ως σημείο προτεραιότητας. Για τον σκοπό αυτό έχουν αναπτυχθεί από τις Αρμόδιες Ευρωπαϊκές Επιτροπές σχετικά πρότυπα (π.χ ISO 15225) στα οποία καθορίζονται οι προδιαγραφές συστημάτων ονοματολογίας ιατροτεχνολογικών προϊόντων, με σκοπό την ανταλλαγή κανονιστικών δεδομένων για τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα. Στα εν λόγω πρότυπα έχει στηριχθεί η ανάπτυξη της ονοματολογίας GMDN (Global Medical Device Nomenclature), η οποία αποτελεί σήμερα την πιο σύγχρονη και ευρέως αποδεκτή σχετική ονοματολογία για τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα.
Στο παραπάνω πλαίσιο, το ΥΥΚΑ ανέθεσε στο ΕΚΕΒΥΛ την υλοποίηση του έργου "Ανάπτυξη Κωδικολογίου και Προτυποποίησης Ιατροτεχνολογικών Προιόντων ΕΣΥ", μέσω του οποίου θα γίνει συγκέντρωση και ταξινόμηση δεδομένων (στοιχεία κατασκευαστών, προμηθευτών, κωδικών προϊόντων κλπ), για τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά.
Σκοπός του έργου είναι η χρήση του Κωδικολογίου ως απολογιστικού εργαλείου για την κάλυψη των οικονομικών αναγκών του ΥΥΚΑ, σχετικά με τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα.
Επισημαίνεται ότι στο παρόν έργο το ΕΚΕΒΥΛ δεν φέρει ευθύνη για τα προϊόντα και την κατάταξη των προϊόντων της κάθε Εταιρείας στο Κωδικολόγιο. Η ευθύνη βαρύνει αποκλειστικά την κάθε Εταιρεία.
Οι άξονες ανάπτυξης του παρόντος έργου και η επιλογή των πεδίων αναφοράς των ζητούμενων στοιχείων, όπως αυτά παρουσιάζονται στα αρχεία εφαρμογής που επισυνάπτονται, αφορούν στην σκοπούμενη από το ΥΥΚΑ χρήση.
Το EKEBYΛ με σκοπό να διασφαλίσει τον απαραίτητο τυποποιημένο μηχανισμό σταθερής αναφοράς για την ανταλλαγή δεδομένων καθώς και την αρτιότητα στην επικοινωνία των εμπλεκομένων με τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα φορέων θεσμικού, ιατρικού ή εμπορικού τύπου, χρησιμοποιεί στο παρόν έργο τις βασικές αρχές ταξινόμησης της ονοματολογίας GMDN.
Για την διευκόλυνση των χρηστών, μαζί με τα αρχεία της εφαρμογής, έχει αναπτυχθεί το ειδικό αρχείο "Οδηγίες Συμπλήρωσης και Αποστολής Στοιχείων", με αναλυτικές πληροφορίες για την Μεθοδολογία της Εφαρμογής, καθώς και στοιχεία επικοινωνίας σε περίπτωση ερωτήσεων ή διευκρινίσεων.
Αυτά λέει το ΕΚΕΒΥΛ. Το πρόγραμμα αυτό (http://www.ekevyl.gr/news_details.php?lang=gr&CID=13&sub_id=&NID=4) έχει ορίζοντα 15 μηνών (http://www.ekevyl.gr/news.php?lang=gr&CID=13) σύμφωνα με ανακοίνωσή του την 04.05.2005:
"Το ΕΚΕΒΥΛ στα πλαίσια ανάπτυξης του έργου «Ειδικό Μητρώο Ιατροτεχνολογικών Προϊόντων» το οποίο υλοποιείται συνχρηματοδοτούμενο από το Ε.Π Κοινωνία της Πληροφορίας» (Μέτρο 2.7) και θα διαρκέσει 15 μήνες, αναζητεί εξωτερικούς συνεργάτες των ακόλουθων ειδικοτήτων ...
Αυτό που αντιλαμβάνομαι είναι ότι μέχρι να ολοκληρώσει το ΕΚΕΒΥΛ το έργο της κωδικοποίησης, δεν θα υπάρχει ενιαία κωδικοποίηση των ιατροτεχνολογικών προϊόντων στην Ελλάδα (δεν κατάλαβα αν στο πρόγραμμα του ΕΚΕΒΥΛ, δηλ. στον όρο ιατροτεχνολογικά προϊόντα περιλαμβάνονται και τα υγειονομικά υλικά και τα αντιδραστήρια ή αναφέρεται μόνο σε μηχανήματα, γιατί τότε θα περάσουν πολλά χρόνια για να έχουμε κωδικοποιήσεις, περιγραφές και προδιαγραφές για αυτά τα είδη).
Μόνο στα φάρμακα υπάρχει κωδικοποίηση και περιγραφή του ΕΟΦ πάνω στο κουπόνι κάθε φαρμάκου και είναι ενιαία σε όλη την Ελλάδα. Έτσι αν ο εκάστοτε Υπουργός θέλει να δεί τι γίνεται με οποιοδήποτε φάρμακο σε οποιοδήποτε νοσοκομείο της Ελλάδας, είναι εύκολο βάσει του κωδικού του ΕΟΦ (σε περίπτωση βέβαια που το νοσοκομείο έχει μηχανογράφηση και το φαρμακευτικό τμήμα ακολουθεί την κωδικοποίηση του ΕΟΦ). Είναι δε γνωστόν σε όλους (είναι σε όλους;) οτι στα φάρμακα δεν γίνονται μειοδοτικοί διαγωνισμοί αλλά τα νοσοκομεία προμηθεύονται τα φάρμακα από τις φαρμακοβιομηχανίες με νοσοκομειακή τιμή. Από τις αρχές του χρόνου υπάρχει και ένα νόμος (ΦΕΚ Β', αρ. φύλλου 1869/30-12-2005, αρ. Α3/3525, άρθρο 439 "Εκπτώσεις") σύμφωνα με τον οποίο στις φαρμακοβιομηχανίες επιτρέπεται να κάνουν εκπτώσεις στα νοσοκομεία επί της νοσοκομειακής τιμής των φαρμάκων τους.
Για τα Υγειονομικά υλικά και τα Αντιδραστήρια που γίνονται διαγωνισμοί, αυτοί είναι κατεξοχήν μειοδοτικοί, από τα Γραφεία Προμηθειών των Νοσοκομείων. Πρόσφατα υπήρξε προσπάθεια να κάνουν οι ΔΥΠΕ τους διαγωνισμούς ή ένα νοσοκομείο ανά υγειονομική περιφέρεια να διενεργεί διαγωνισμούς και για τα υπόλοιπα νοσοκομεία της περιφέρειας. Δεν θέλω να κάνω τον συνήγορο των Γραφείων Προμηθειών, αλλά όταν δεν έχεις δώσει τα "εργαλεία" στους εργαζόμενους αυτών των γραφείων πως περιμένεις να κάνουν διαγωνισμούς; Όταν οι υπάλληλοι είναι ελαχιστότατοι, δεν είναι εκπαιδευμένοι, δεν έχουν την παραμικρή σχέση με το αντικείμενο του διαγωνισμού (διοικητικοί υπάλληλοι να αξιολογήσουν άκρως ειδικά υλικά χειρουργείου...), όταν δεν έχουν προδιαγραφές, ούτε περιγραφές των υλικών ούτε κωδικοποιήσεις, τότε τι ψάχνεις να βρεις; Έτσι παρουσιάζεται το φαινόμενο να προμηθευόμαστε τα πιο φτηνά υλικά και μετά να διαμαρτυρόμαστε γιατί στις σύριγγες που αγοράσαμε από την Κίνα βρίσκουμε μέσα τρίχες και μαμούνια.
Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά!
1. Το Υπουργείο (Υγείας, Ανάπτυξης και δεν ξέρω πιό άλλο) να οργανώσει το σύστημα και να δώσει αρχεία υλικών με Κωδικοποιήσεις, Περιγραφές και Προδιαγραφές υλικών (για μένα είναι το πιο δύσκολο σημείο διότι όλοι ξέρουν να κάνουν κριτική αλλά αυτή η προσπάθεια χρειάζεται δουλειά!).
2. Σε δεύτερο στάδιο αυτά τα αρχεία να ενσωματωθούν στα μηχανογραφικά συστήματα των νοσοκομείων (εδώ χρειάζεται η συνεργασία πολλών και με διαφορετικά συστήματα εταιρειών μηχανογράφησης).
3. Σε τρίτο στάδιο να προχωρήσουν τα ίδια τα Υπουργεία, ή οι ΔΥΠΕ ή εν τέλει τα νοσοκομεία σε διενέργεια διαγωνισμών όχι χειρόγραφα αλλά με τη μηχανογράφηση και βάσει των κωδικών, των περιγραφών και των προδιαγραφών που έχει δώσει το Κράτος.
Βέβαια, υπάρχει και η άποψη που λέει οτι είναι ανάγκη τα νοσοκομεία να παραχωρηθούν σε ιδιώτες και να λειτουργήσουν με ιδιωτικά κριτήρια. Γιατί, σου λένε, ο ιδιώτης είναι ευέλικτος και θα διαπραγματεύεται καλύτερα με τις εταιρείες υγειονομικών υλικών αντιδραστηρίων κλπ. Ναι, αλλά να δούμε ποιό Ιδιωτικό Νοσοκομείο θα δεχτεί να χρηματοδοτεί εμμέσως τα Ασφαλιστικά Ταμεία με Ημερήσιο Νοσήλειο πολύ κάτω του κόστους, ή να περιμένει μερικά τέρμηνα για να εξοφληθεί!!!
... και ο Μέγας Αλέξανδρος, το πρόσωπο που θα μπορούσε να "λύσει" εύκολα το πρόβλημα, δεν είναι πιά εδώ!
ΥΓ Αναμνήσεις...
Πέρασαν 20 είκοσι χρόνια από το πρώτο επεισόδιο του Star Trek. Ήταν τότε, το 1986, που το διαστημόπλοιο Enterprise NCC-1701 ξεκίνησε τα ταξίδια του "Where No Man Has Gone Before".
Beem me up, Scotty!
14/9/06
Επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθέντων!
Σήμερα πήρα και εγώ το έγγραφο που με ενημερώνει οτι κακώς μου έδωσαν το ποσόν των 880,41€ τον Δεκέμβριο του 2005 (ξέρετε, το περίφημο Επίδομα Φαρμακευτικής Πολιτικής!!!) και οτι πρέπει να το επιστρέψω διότι το Ελληνικό κράτος θα μπεί μέσα! Ποιός είμαι εγώ που θα ζημιώσω το Δημόσιο με τέτοιο υπέρογκο ποσόν; Θα σπεύσω ταχύτατα να το επιστρέψω διότι θέλω να είμαι καλός πολίτης και καλό παιδί!
Τώρα όμως που το ξαναβλέπω, φαίνεται να μου ζητάνε να επιστρέψω 880,41€, αλλά εγώ έχω εισπράξει μέσω του μισθού μου όχι 880,41€ αλλά 880,41€ μείον τις αναλογούσες κρατήσεις. Άρα δεν έχει το δικαίωμα κανείς να μου παρακρατήσει ποσόν 880,41€ αλλά μόνο το ποσόν που προκύπτει μετά την αφαίρεση των κρατήσεων.
Από την άλλη μεριά η εφορία έχει ήδη υπολογίσει το φόρο που πρέπει να καταβάλω για το έτος 2005 και σε αυτό έχει υπολογιστεί και το ποσόν των 880,41€. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να ανέβει το κλιμάκιό μου και η εφορία να μου ζητά να καταβάλω μεγάλο ποσόν φόρου. Πριν λοιπόν αρχίσουν να μου κάνουν παρακράτηση ποσού από τον μισθό μου, πρέπει να εκδώσουν βεβαίωση προς την εφορία ώστε να επανυπολογίσει την κλίμακα φόρου μου για το 2005, να εκδώσει -η εφορία- νέο εκκαθαριστικό, άλλως πρέπει να αρχίσουν την παρακράτηση από 01-01-2007 ώστε να υπολογιστεί στη φορολογία μου για το 2006.
Τέτοια αναστάτωση, τόσων ανθρώπων, σε τόσες υπηρεσίες, για να μου ζητήσουν να επιστρέψω ένα ποσόν που όλες οι κυβερνήσεις μέχρι το 2004 δεν είχαν πρόβλημα να μου χορηγούν!!!
Αυτό που με στεναχωρεί περισσότερο είναι ότι όλοι οι Νοσοκομειακοί Φαρμακοποιοί νομίζαμε οτι η πολιτεία -έστω με αυτό το ετήσιο εφάπαξ ποσό- αναγνώριζε την συμβολή μας στη εφαρμογή μιας φαρμακευτικής πολιτικής στα νοσοκομεία.
Τώρα όλοι μαζί ας τραγουδίσουμε το "αθάνατο ελληνικό πνεύμα!" και ας υποδεχτούμε άλλη μια μείωση του μισθού μας.
Και εμείς που περιμέναμε αυξήσεις!!!
3/9/06
Μεγάλες οι ελλείψεις προσωπικού και στο "ΜΕΤΑΞΑ"
Με 210 μόνο νοσηλεύτριες αντί 500, λειτουργεί το ογκολογικό νοσοκομείο «Mεταξά», στον Πειραιά, προσωπικό που είναι λιγότερο και από αυτό που υπήρχε το 2004.
Για να καλυφθούν οι καθημερινές ανάγκες, με τα τεράστια αυτά κενά, επιβάλλονται στις λιγοστές νοσηλεύτριες εξουθενωτικές βάρδιες, με πρόσθετο έργο, σε βαθμό που φροντίζει μία νοσηλεύτρια 45 κρεβάτια (!) όταν η Παγκόσμια Oργάνωση Yγείας θέτει ως όριο μόλις τα 5.
Tην τελευταία 3τία δεν έχει προστεθεί ούτε μία νοσηλεύτρια στο μόνιμο προσωπικό και στο μεταξύ έχουν συνταξιοδοτηθεί δεκάδες άλλες.
Eξαιτίας αυτής της κατάστασης, ασθενείς -όπως καταγγέλλουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι- πεθαίνουν πριν από την ώρα τους, αβοήθητοι.
Tα ραντεβού για χημειοθεραπείες αναβάλλονται και δεν γίνονται στους σωστούς χρόνους, με συνέπεια να καθίσταται αναποτελεσματική η θεραπεία.
Oι προϊστάμενες των τμημάτων «σηκώνουν τα χέρια» μπροστά στο απίστευτο αυτό «κομφούζιο» για οργανωμένο χώρο δημόσιας υγείας, καθώς αδυνατούν να συγκροτήσουν βάρδιες και σε επιστολή που έστειλαν στον διοικητή του Nοσοκομείο και στον ΔYΠEάρχη, περιγράφουν τη γνωστή και στους ίδιους «ζοφερή εικόνα» του νοσοκομείου και διαχωρίζουν τη θέση τους ως προς τις ενδεχόμενες ευθύνες.
«Kαθίσταται επισφαλής και προβληματική η λειτουργία του νοσοκομείου, θέτοντας σε σοβαρό κίνδυνο την ασφάλεια, την υγεία και την ίδια τη ζωή των νοσηλευομένων ασθενών», υπογραμμίζουν στο έγγραφο.
Πηγή
Για να διαβάσετε όλο το άρθρο, επιλέξτε την παρακάτω διεύθυνση της εφημερίδας "ΤΟ ΕΘΝΟΣ"
http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=5348&subid=2&pubid=61016
Του δημοσιογράφου Γιάννη Κρητικού jkritikos@pegasus.gr
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις
(
Atom
)