30/9/07

Έρχονται αλλαγές στη Νοσοκομειακή Φαρμακευτική στην Ελλάδα και στην Ευρώπη


Έχουμε κατα καιρούς αναφερθεί στις αλλαγές που εδώ και λίγα χρόνια πραγματοποιούνται στο χώρο της Νοσοκομειακής Φαρμακευτικής στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Σε άρθρο μας στη nosfar στις 18/10/2004 με τίτλο "Τι γίνεται στη Σλοβακία;" είχαμε σημειώσει τα παρακάτω:
http://nosfar.blogspot.com/2004_10_01_archive.html#110201918933436447

"Όλα τα νοσοκομεία μετατρέπονται σε ιδιωτικά, και σε όσα δεν υπάρχει ενδιαφέρον για αγορά όλου του νοσοκομείου, πωλούνται σε ιδιώτες τμήματα του νοσοκομείου. Έτσι υπάρχουν νοσοκομεία με ιδιωτικό το Μικροβιολογικό εργαστήριο, το Φαρμακείο, το Ακτινολογικό τμήμα, τις Προμήθειες κλπ. Σε ορισμένα δε νοσοκομεία υπάρχει το παράδοξο (;) να υπάρχει Ιδιωτικό Φαρμακείο δίπλα ακριβώς στο Κρατικό Νοσοκομειακό Φαρμακείο μέσα στο ίδιο το Νοσοκομείο. Οι περισσότεροι Νοσοκομειακοί Φαρμακοποιοί –ιδίως οι νεώτεροι στην ηλικία-, παραιτούνται από το νοσοκομείο και περνάνε στον Ιδιωτικό τομέα, στις Φαρμακευτικές εταιρίες ή στις Ασφαλιστικές εταιρίες, που δίνουν πολύ περισσότερα χρήματα σαν μισθό. Είναι χαρακτηριστικό ότι δεν υπάρχουν πλέον Συλλογικές Συμβάσεις εργασίας, αλλά συμβόλαια απευθείας κάθε εργαζόμενου με τον εργοδότη".

Επίσης την 01/10/2004 είχαμε σχολιάσει την πρακτική που ακολουθούν στη Γερμανία και αναφέραμε ότι στη Γενική Σύνοδο της ΕΑΗΡ [European Association of Hospital Pharmacists] του 2004 , ο Γερμανός εκπρόσωπος είχε τονίσει ότι:
http://nosfar.blogspot.com/2004_10_01_archive.html#110201855472589594

"Η κατάσταση στην Γερμανία σχετικά με την Νοσοκομειακή Φαρμακευτική είναι πολύ άσχημη και αν συνεχιστεί αυτό θα επηρεάσει και όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μειώνονται συνεχώς τα Νοσοκομειακά Φαρμακεία λόγω συγχωνεύσεων και υπάρχουν ήδη σήμερα 1608 Νοσοκομεία ΧΩΡΙΣ Φαρμακείο. Τα νοσοκομεία αυτά εξυπηρετούνται με Ιδιωτικά Φαρμακεία με τα οποία συνάπτουν συμβάσεις. Τα Ιδιωτικά Φαρμακεία εξασκούν μεγάλες πιέσεις στα Νοσοκομεία για να κάνουν συμβόλαια συνεργασίας με πολύ ευνοϊκούς οικονομικούς όρους. Οι Διοικήσεις των νοσοκομείων προτάσσουν το οικονομικό συμφέρον σε σχέση με την ασφάλεια των ασθενών και τα Ιδιωτικά Φαρμακεία δίνουν ιδιαίτερα χαμηλές τιμές. Ηδη έχουν γίνει συμβόλαια για 20.000 νοσοκομειακά κρεβάτια.
Στη συζήτηση που ακολούθησε, από την Σλοβακία αναφέρθηκε ότι ήδη εκεί άρχισε το ίδιο που συμβαίνει και στη Γερμανία αλλά σε πιο προχωρημένο επίπεδο. Στα νοσοκομεία της Σλοβακίας υπάρχουν μέσα στο νοσοκομείο Ιδιωτικά φαρμακεία που εξυπηρετούν και ιδιώτες και την φαρμακοθεραπεία των ασθενών που νοσηλεύονται.
Στην Ολλανδία σε όσα νοσοκομεία δεν υπάρχει φαρμακείο τα φάρμακα τα προμηθεύονται και τα διαχειρίζονται οι Διαχειρίσεις Υλικών. Σε αυτό το σημείο ο Ολλανδός εκπρόσωπος ανέφερε ότι οι νοσοκομειακοί φαρμακοποιοί δεν έχουμε εφαρμόσει στα φαρμακεία των νοσοκομείων μας σύγχρονες μεθόδους διαχείρισης και διακίνησης φαρμάκων.
Στη Γερμανία αυτό που τους λένε καθημερινά είναι «Αγοράστε φάρμακα όσο πιο φτηνά γίνεται».

Πρόσφατα δε αναφέραμε στη nosfar ότι η Γερμανία παραπέμπεται στο δικαστήριο και επίκειται δικαστική κρίση ενάντια στις πρακτικές προμήθειας φαρμάκων
http://nosfar.blogspot.com/2007/09/blog-post_18.html

Την 25 Σεπτεμβρίου 2007 στον Αθηναϊκό Τύπο δημοσιεύονται άρθρα σύμφωνα με τα οποία οι αλλαγές θα είναι δραστικές.


Έσι στη ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ διαβάζουμε:
http://www.naftemporiki.gr/news/static/07/09/25/1416108.htm

"Λίγες μέρες πριν τις εκλογές δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα της Κυβερνήσεως το Προεδρικό Διάταγμα 198/2007 (ΦΕΚ 225 Α΄/14.9.2007).
Με το σχετικό διάταγμα επιτρέπεται η ανάπτυξη σε ιδιωτικές κλινικές, μονάδων παροχής εξειδικευμένων υγειονομικών υπηρεσιών, διαγνωστικού ή θεραπευτικού χαρακτήρα, που ανήκουν σε άλλα φυσικά ή νομικά πρόσωπα.
Η σχετική δυνατότητα απαγορευόταν ρητά σε προηγούμενο Προεδρικό Διάταγμα (235/2000), στο οποίο μάλιστα δινόταν και διετής προθεσμία προσαρμογής.
Το γεγονός αυτό θα οδηγήσει σε περαιτέρω ανάπτυξη όχι μόνο τις ιδιωτικές δομές πρωτοβάθμιας περίθαλψης, αλλά και τις ιδιωτικές κλινικές, οι οποίες θα μπορούν να συνεργάζονται με δίκτυα ιδιωτικών φορέων πρωτοβάθμιας περίθαλψης, φιλοξενώντας στους χώρους τους εξειδικευμένα διαγνωστικά τμήματα".


Στο ΒΗΜΑ αναφέρεται ότι:
http://www.tovimadaily.gr//Article

"Ειδικότερα στο άρθρο 9 του προεδρικού διατάγματος 198, το οποίο υπογράφει ο πρώην υφυπουργός Υγείας κ. Αθ. Γιαννόπουλος, αναφέρονται τα ακόλουθα: «Επιτρέπεται η ένταξη και λειτουργία σε ιδιωτικές κλινικές μιας ή και περισσότερων μονάδων παροχής εξειδικευμένων υγειονομικών υπηρεσιών διαγνωστικού ή θεραπευτικού χαρακτήραπου ανήκουν σε άλλα φυσικά ή νομικά πρόσωπα». Η διάταξη αυτή αντικαθιστά την παράγραφο 1 του άρθρου 18 του προεδρικού διατάγματος 235/2000 το οποίο υπογράφει ο πρώην υπουργός Υγείας κ. Αλ. Παπαδόπουλος. Συγκεκριμένα το άρθρο του προεδρικού διατάγματος του 2000 έλεγε: «Απαγορεύεται η ένταξη και λειτουργία σε ιδιωτικές κλινικές αυτοτελών (σ.σ.: που ανήκουν σε άλλα Φυσικά ή Νομικά Πρόσωπα) Ιδιωτικών Φορέων ΠΦΥ...»".
...
"Την ίδια στιγμή παρατηρείται μεγάλη κινητικότητα στον ιδιωτικό τομέα της Υγείας. Οι επιχειρηματίες με «όχημα» τις Συμπράξεις Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα διεκδικούν τη διοίκηση των Μονάδων που θα κατασκευαστούν κατ΄ αυτόν τον τρόπο. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν επιθυμούν να αναλάβουν μόνο τη φύλαξη, τη σίτιση, την καθαριότητα και άλλες βοηθητικές υπηρεσίες των νοσοκομείων. Θέλουν να έχουν μεγαλύτερη συμμετοχή στη διαχείριση και κατ΄ επέκταση στα κέρδη των νοσηλευτικών ιδρυμάτων. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν επίσης ότι οι ιδιώτες θα ενδιαφέρονταν να αναλάβουν και το μάνατζμεντ μεγάλων δημοσίων νοσοκομείων".

Απ'ότι φαίνεται υπάρχει μεγάλη κινητικότητα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και βεβαίως και στην Ελλάδα για τα θέματα της Υγείας. Μέχρι σήμερα τα θέματα που είχαν ανοίξει ήταν τα Οικονομικά και ότι είχε άμεση σχέση με αυτά (Οδηγίες και Ντιρεκτίβες -Recomendations and Directives), τώρα ανοίγει και το θέμα "Υγεία" με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται τόσο για τους θεσμούς όσο και τις εργασιακές σχέσεις. Όπως σε όλα τα θέματα θα υπάρχει μεγάλη συζήτηση και το "προϊόν" των διαβουλεύσεων θα ειναι ένα συμβιβαστικό κείμενο Οδηγιών και Συστάσεων που θα προσπαθεί να ευχαριστήσει όλες τις απόψεις.

28/9/07

Ζητείται δότης Μυελού των Οστών


Η Κατερίνα είναι 15 ετών και πρόσφατα ανακάλυψε ότι πάσχει από οξεία λευχαιμία. Δυστυχώς δεν βρέθηκε συμβατός δότης μυελού των οστών στην οικογένεια της.

Με μια απλή εξέταση αίματος μπορείς να μάθεις αν είσαι συμβατός δότης. Παράλληλα καταγράφεσαι στην τράπεζα για δότες μυελού των οστών και μπορείς να βοηθήσεις στο μέλλον άλλα άτομα που έχουν ανάγκη από μεταμόσχευση μυελού των οστών.

Κέντρα τυποποίησης μυελού των οστών

Τα κέντρα τυποποίησης εθελοντών δοτών αρχέγονων αιμοποιητικών κυττάρων είναι τα Εργαστήρια Ιστοσυμβατότητας των Νοσοκομείων:

Γ.Ν.Α. Ευαγγελισμός
Δ/ντρια : κα Χρ. Παπαστεριάδη, Τηλ. 2107248312

Γ.Ν.Α. Γ.Γεννηματάς
Δ/ντρια : κα Αικ. Σταυροπούλου, Τηλ. 2107711914

Ιπποκράτειο Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης
Δ/ντής : κος Ζαφείρης Πολυμενίδης, Τηλ. 2310892650


Για περισσότερες πληροφορίες
http://epeigon.blogspot.com/
http://sos-for-katerina.blogspot.com/2007/09/blog-post.html

27/9/07

Ο Ευρωπαίος Διαμεσολαβητής πιέζει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να πάρει αποφάσεις για το χρόνο απασχόλησης


Ο Ευρωπαίος Διαμεσολαβητής επιπλήττει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τον αργό ρυθμό του χειρισμού της καταγγελίας ενός ιατρού, σχετικά με την οδηγία του χρόνου απασχόλησης. Με αυτόν τον τρόπο αυξάνεται η πίεση προς την Ευρωπαϊκή Ένωση για την υποστήριξη από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο της διευθέτησης του χρόνου υπερωριακής απασχόλησης (βλ. εφημεριών) ειδικά των εργαζομένων στο χώρο της υγείας.

Συνοπτικό ιστορικό της υπόθεσης:

Τον Νοέμβριο 2001, ένας γιατρός που εργάζεται σε ένα γερμανικό νοσοκομείο παραπονέθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, υποστηρίζοντας ότι η χώρα δεν είχε ρυθμίσει κατάλληλα την οδηγία του χρόνου απασχόλησης, ιδιαίτερα σχετικά με την on-call απασχόληση των εργαζομένων στα ιατρικά επαγγέλματα. Ο ιατρός ισχυρίστηκε ότι η γερμανική πρακτική οδήγησε στον υπερβολικό χρόνο απασχόλησης για τους γιατρούς, πρακτική η οποία αυξάνει τους κινδύνους τόσο για την υγεία των γιατρών όσο και των ασθενών.

Μετά από το πέρασμα μερικών ετών κατά τη διάρκεια των οποίων δεν έλαβε καμία απαντητική επιστολή που θα «ήταν περισσότερο από μια βεβαίωση παραλαβής», ο γιατρός παραπονέθηκε στον Ευρωπαίο Διαμεσολαβητή Νικηφόρο Διαμαντούρο. Ο Διαμεσολαβητής εξέτασε την περίπτωση και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ο ενάγων ήταν σωστός στην κριτική του αργού χειρισμού της Επιτροπής. Σύστησε, στις 20 Σεπτεμβρίου 2006, ότι: «Η Επιτροπή πρέπει να εξετάσει την καταγγελία παράβασης του ενάγοντος όσο πιο γρήγορα και όσο το δυνατόν πιό επιμελώς».

Ο Ευρωπαίος Διαμεσολαβητής Νικηφόρος Διαμαντούρος έδωσε προθεσμία στην Επιτροπή για να κάνει τις αρμόζουσες ενέργειες μέχρι 15 Δεκεμβρίου 2006.

Ένα έτος αργότερα, ο Ευρωπαίος Διαμεσολαβητής διαπίστωσε ότι η Επιτροπή δεν είχε ακόμα ενεργήσει σύμφωνα με τις υποχρεώσεις που η ίδια η Επιτροπή εισήγαγε στην ανακοίνωσή της του 2002 σχετικά με τις σχέσεις με τον ενάγοντα για τις παραβάσεις του κοινοτικού νόμου: «Η Επιτροπή μπορεί είτε να αποφασίσει να εκδώσει μια επίσημη ειδοποίηση, δηλ. να κινήσει τις επίσημες διαδικασίες παράβασης ενάντια σε ένα κράτος μέλος, είτε να αποφασίσει να κλείσει την περίπτωση. Ο Διαμεσολαβητής σημειώνει εντούτοις, ότι η Επιτροπή δεν έχει κάνει ούτε το ένα ούτε το άλλο στην παρούσα περίπτωση».

Ο Ευρωπαίος Διαμεσολαβητής επομένως επαναδιατυπώνει το σχέδιο σύστασής του (draft recomentation) ως σύσταση στην Επιτροπή ως εξής: «Η Επιτροπή πρέπει να εξετάσει την καταγγελία περί παράβασης του ενάγοντος τόσο πιό γρήγορα και όσο το δυνατόν πιό επιμελώς. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα μπορούσε να θεωρήσει ένα ψήφισμα αναλόγως».

Ο Ευρωπαίος Διαμεσολαβητής προσθέτει ότι θεωρεί ότι στη παρούσα περίπτωση προκύπτει ένα σημαντικό ζήτημα αρχής, σχετικά με τον τρόπο που οι καταγγελίες που υποβάλλονται από τους πολίτες και στις οποίες υποστηρίζεται μια παράβαση του κοινοτικού δικαίου από τα κράτη μέλη, προσλαμβάνονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η ερώτηση είναι εάν η Επιτροπή, αντί είτε να ενεργοποιήσει το άνοιγμα διερευνητικών πρακτικών περί παράβασης είτε να προχωρήσει σε απόρριψης της καταγγελίας, μπορεί απλά να απόσχει από τη λήψη μέτρων. Ο Ευρωπαίος Διαμεσολαβητής θεωρεί ότι αυτό δεν είναι σύμφωνα με τις αρχές της χρηστής διοίκησης.

Στο τέλος του Αυγούστου 2006, η Γενική Διεύθυνση της Επιτροπής προετοίμασε την παραπομπή των υποθέσεων ενώπιον του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου ενάντια σε εννέα κράτη μέλη (Αυστρία, Τσεχία, Γερμανία, Ελλάδα, Ιταλία, Λουξεμβούργο, Κάτω Χώρες, Πορτογαλία και Ισπανία) για την αποτυχία να ενσωματώσουν τις Κοινοτικές αποφάσεις στις εθνικές νομοθεσίες.

Πηγές

http://www.euro-ombudsman.eu.int/media/el/default.htm
http://europa.eu/scadplus/leg/el/lvb/o10005.htm
http://www.euractiv.com/en/socialeurope/ombudsman-urges-commission-get-going-working-time/article-166837
http://www.ombudsman.europa.eu/recommen/en/053453.htm
http://www.euractiv.com/en/socialeurope/emergency-call-reduce-german-doctors-working-time/article-157995
http://www.euractiv.com/en/socialeurope/emergency-call-reduce-german-doctors-working-time/article-157995
http://www.euractiv.com/en/socialeurope/pidla-threatens-member-states-court-working-time/article-158044

18/9/07

Η Γερμανία παραπέμπεται στο δικαστήριο: μια δικαστική κρίση ενάντια στις πρακτικές προμήθειας φαρμάκων


Στην ιστοσελίδα της EAHP -European Association of Hospital Pharmacists- http://www.eahp.eu/ έχει αναρτηθεί το νέο τεύχος του περιοδικού EJHP-Practice. Το τεύχος έχει αφιέρωμα στη Νοσοκομειακή Φαρμακευτική στη Γερμανία (Country focus) και μεταξύ άλλων έχει και ένα άρθρο των γερμανών συναδέλφων με τίτλο:

GERMANY TAKEN TO COURT: A JUDGEMENT AGAINST DRUG PROCUREMENT PRACTICES
Year: 2007; Nr: 4; Category: Country focus; Page: 39 -40;
Author: Steffen Amann, PhD; Torsten Hoppe-Tichy, PhD;


Επειδή θεωρούμε το άρθρο αυτό εξαιρετικά σημαντικό διότι δείχνει το τι πρόκειται να συμβεί στη Νοσοκομειακή Φαρμακευτική στην Ευρώπη, το μεταφράσαμε στα ελληνικά και, μετά από γραπτή άδεια που πήραμε από την Εκδότρια του περιοδικού Κα Lasia Tang για αναδημοσίευση, το παρουσιάζουμε στη nosfar.


Η Γερμανία παραπέμπεται στο δικαστήριο: μια δικαστική κρίση ενάντια στις πρακτικές προμήθειας φαρμάκων

Το σύστημα Νοσοκομειακών Φαρμακείων στη Γερμανία είναι κάπως διαφορετικό από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Υπάρχουν περισσότερα από 2.000 νοσοκομεία στη Γερμανία, αλλά μόνο περίπου 450 Νοσοκομειακά Φαρμακεία χορηγούν τα φάρμακα και παρέχουν τις γενικές φαρμακευτικές υπηρεσίες για πάνω από 70% των νοσοκομείων. Περίπου 300 ιδιωτικά φαρμακεία παραδίδουν τα φάρμακα στο υπόλοιπο 30% κυρίως μικρότερων νοσοκομείων (δείτε τον πίνακα 1).

Αντίθετα από πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες και ανεξάρτητα από τον αριθμό κρεβατιών ή το επίπεδο παροχής φροντίδας, η Γερμανία δεν έχει κανέναν κανονισμό που να απαιτεί από ένα νοσοκομείο να διατηρεί το φαρμακείο του.

Η ιδιοκτησία των γερμανικών νοσοκομείων ποικίλλει ευρέως. Ένα νοσοκομείο μπορεί να ανήκει σε:

  • ένα από 16 ομοσπονδιακά κράτη της Γερμανίας, το οποίο συμβαίνει για σχεδόν όλα τα πανεπιστημιακά νοσοκομεία [1]
  • πόλεις ή περιοχές, το οποίο συμβαίνει για τα περισσότερα δημόσια νοσοκομεία
  • εκκλησίες ή φιλανθρωπικές οργανώσεις
  • ιδιωτικές επιχειρήσεις (και άλλοι ιδιωτικοί φορείς που συνήθως έχουν μια αλυσίδα νοσοκομείων όπως οι κλινικές Rhoen, Asklepios, Helios)
  • ένας μεγάλος αριθμός μικρών νοσοκομείων λειτουργεί από τους παθολόγους και τους ιδιωτικούς επενδυτές, κ.λπ...).
Υπάρχει μια τάση προς την ιδιωτικοποίηση των νοσοκομείων και, συνεπεία του ανταγωνισμού μεταξύ των νοσοκομείων και μεταξύ των Νοσοκομειακών Φαρμακείων και των λιανικών φαρμακείων, η οικονομική πίεση στα φαρμακεία νοσοκομείων είναι πολύ υψηλή. Επομένως, η Γερμανία έχει το χαμηλότερο ποσοστό ανά φαρμακοποιό στην αναλογία κρεβατιών σε όλη Ευρώπη, (0.3/100 κρεβάτια έναντι στο μέσο όρο 0.9/100 των κρεβατιών. Αποτελέσματα που δημοσιεύονται στα Eur J Hosp Pharm Prac. 2006;12(4):31-4 and EJHP Patient Safety, Fall 2006, pages 4-6).

Εάν ένα νοσοκομείο δεν λειτουργεί το φαρμακείο του, μπορεί να υπογράψει μια σύμβαση για να αγοραστούν τα φάρμακα και οι ιατρικές συσκευές από ένα άλλο φαρμακείο νοσοκομείου ή από ένα λιανικό φαρμακείο. Η σύμβαση εγκρίνεται από μια κρατική αρχή σύμφωνα με τις συγκεκριμένες νομικές απαιτήσεις σχετικά με τα ποιοτικά κριτήρια:

1. ο επαρκής φαρμακευτικός ανεφοδιασμός να είναι εγγυημένος (ειδικότερα, τα φαρμακεία πρέπει να συμμορφωθούν με τους εθνικούς κανονισμούς με σεβασμό σε ικανοποιητικές εγκαταστάσεις και το προσωπικό)
2. το φαρμακείο να παραδίδει τα φάρμακα άμεσα στο νοσοκομείο
3. το φαρμακείο να καθιστά άμεσα διαθέσιμα τα φάρμακα που απαιτούνται για την επείγουσα ιατρική περίθαλψη
4. ο φαρμακοποιός πρέπει να είναι αμέσως διαθέσιμος για τις προσωπικές διαβουλεύσεις με το προσωπικό των νοσοκομείων εάν είναι απαραίτητο
5. το συμβαλόμενο φαρμακείο να εγγυάται τις κανονικές διαβουλεύσεις με το προσωπικό των νοσοκομείων σχετικά με την κατάλληλη και οικονομική χρήση φαρμάκων
6. ο προϊστάμενος φαρμακοποιός ή ένας προκαθορισμένος αρμόδιος φαρμακοποιός να είναι μέλος του φαρμακείου του νοσοκομείου και της επιτροπής θεραπευτικής (p&t).

Πίνακας 1.


1490 (70%) των νοσοκομείων της Γερμανίας λαμβάνουν υπηρεσίες διανομής φαρμάκων και φαρμακευτικές υπηρεσίες από ένα νοσοκομειακό φαρμακείο


Επιπλέον στη Γερμανία υπάρχει μια ιδιαίτερη και χωριστή αγορά για τα φάρμακα που χρησιμοποιούνται στα νοσοκομεία. Ενώ τα "κανονικά" λιανικά φαρμακεία πρέπει να αγοράσουν τα φάρμακα σύμφωνα με μια σταθερή τιμή που τίθεται από το νόμο για τον κανονισμό των τιμών φαρμάκων, τα λιανικά φαρμακεία που έχουν μια σύμβαση για να παραδώσουν τα φάρμακα σε ένα νοσοκομείο μπορούν να αγοράσουν τα φάρμακα από τις φαρμακοβιομηχανίες σε μια χωριστά διαπραγματευτική τιμή. Επομένως, αυτά τα λιανικά φαρμακεία αγοράζουν το ίδιο φάρμακο σε δύο διαφορετικές τιμές. Οι ευκαιρίες για κέρδη είναι προφανείς, και υπάρχουν πολλά στοιχεία μιας τεράστιας δευτεροβάθμιας αγοράς: τα λιανικά φαρμακεία πωλούν τα χαμηλής τιμής φάρμακα που προμηθεύονται για τα νοσοκομεία στους χονδρεμπόρους ή άλλα φαρμακεία. Αυτές οι παράνομες διαπραγματεύσεις αναφέρονται σπάνια αλλά δίνουν στα λιανικά φαρμακεία ένα οικονομικό πλεονέκτημα, που οδηγεί, παραδείγματος χάριν, στις προσφορές στα νοσοκομεία να παραδίδονται οι φαρμακευτικές υπηρεσίες με καμία δαπάνη.

Έως το 2005, οι γερμανικοί νόμοι φαρμακείων επέτρεψαν τις συμβάσεις παράδοσης φαρμάκων μόνο μεταξύ των φαρμακείων και των νοσοκομείων που ευρίσκονταν στην ίδια περιοχή ή σε γειτονικές περιοχές, προκειμένου να εξασφαλιστεί όταν χρειάζεται κατάλληλη φαρμακευτική φροντίδα (διαπροσωπική συμβουλευτική, κλπ...) και όταν χρειάζονται επειγόντως τα φάρμακα να φτάνουν στα νοσοκομεία κατά τρόπο έγκαιρο. Αλλά αυτό το σύστημα δημιούργησε διαφορετικά κριτήρια ανάλογα με το μέγεθος και την υποδομή των περιοχών. Συνεπεία αυτής της τοπικής απαίτησης για παράδοση των φαρμάκων, μια αλυσίδα νοσοκομείων με διάφορα νοσοκομεία σε όλη τη χώρα ισχυρίστηκε οτι είχε οικονομικό μειονέκτημα επειδή ήταν αδύνατο να λειτουργεί ένα φαρμακείο νοσοκομείου με μια ενιαία σύμβαση για όλα τα νοσοκομεία τους. Έπρεπε να συμβληθούν με διάφορα τοπικά λιανικά φαρμακεία, το οποίο ήταν δαπανηρότερο. Το 2002, δύο γερμανικές αλυσίδες νοσοκομείων (Curanum και Damp) προσέφυγαν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκθέτοντας τις ανησυχίες τους περί αθέμιτων πρακτικών.

Το 2005, η Γερμανία τροποποίησε το γερμανικό νόμο περί φαρμακείων, που επιτρέπει σε οποιοδήποτε φαρμακείο στη Γερμανία ή την Ευρώπη να παραδώσει τα φάρμακα σε ένα γερμανικό νοσοκομείο σύμφωνα με τους ποιοτικούς όρους της προαναφερθείσας σύμβασης. Αλλά αυτό δεν ήταν αρκετό για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία αποφάσισε τον Οκτώβριο του 2006 να πάει τη Γερμανία στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Η προσφυγή στο δικαστήριο ενάντια στο γερμανικό νόμο περί φαρμακείων άρχισε στις αρχές του τρέχοντος έτους. Σε αντίθεση με την Γερμανική Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση και τη Γερμανική Ένωση των Φαρμακοποιών Νοσοκομείων (ADKA), η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν δέχεται ότι ο ανεφοδιασμός των φαρμάκων και η σχετική φαρμακευτική φροντίδα πρέπει να παρασχεθούν από το ίδιο φαρμακείο.

Ποιές θα μπορούσαν να είναι οι συνέπειες αυτής της δίκης; Εάν οι κανονισμοί για την ελευθεροποίηση των συναλλαγών στην Ευρώπη θα κριθούν από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο ως σημαντικότεροι από την ασφάλεια των ασθενών και την ποιότητα της φαρμακευτικής φροντίδας, οι συνέπειες θα γίνουν αισθητές σε όλη την Ευρώπη. Και άλλοι εθνικοί κανονισμοί θα είναι αμφισβητήσιμοι, και το μέλλον του Νοσοκομειακού Φαρμακείου στην Ευρώπη θα διατρέξει τον κίνδυνο.



Παραπομπή

1. Δύο Πανεπιστημιακά Νοσοκομεία στη περιοχή Hersen συγχωνεύτηκαν το 2005 και πουλήθηκαν σε μια ιδιωτική εταιρία (Rhoen Klinikum AG)


Συγγραφείς

Steffen Amann, PhD
Apotheke des Klinikums rechts der Isar
22 Ismaninger Strasse
D-81675 Munchen, Germany

Torsten Hoppe-Tichy, PhD
Apotheke Universitatsklinikum Heidelberg
670 Im Neuenheimer Feld
D-69120 Heidelberg, Germany
torsten.hoppe-tichy@med.uni-heidelberg.de




Πηγή

Το κείμενο είναι μετάφραση από το Περιοδικό:
European Journal of Hospital Pharmacy-Practice, Year: 2007; Nr: 4; Category: Country focus; Page: 39 -40;
Authors: Steffen Amann, PhD; Torsten Hoppe-Tichy, PhD;


http://www.eahp.eu/upload/ejhp/CountryFocus39-40.pdf

Παρουσιάζεται μετά από έγγραφη έγκριση της Εκδότριας του περιοδικού κα Lasia Tang

Για την μετάφραση: Λ. Τζίμης, tzileon@chaniahospital.gr

7/9/07

ΕΠΕΙΓΟΝ: ένα blog για τα σημαντικά πράγματα στη ζωή


Το ΕΠΕΙΓΟΝ είναι ένα εκπληκτικό blog το οποίο στοχεύει στα πιό σημαντικά πράγματα στη ζωή. Δείτε μερικά από τα τελευταία κείμενα:

Για γρήγορη πρόσφαση στο "ΕΠΕΙΓΟΝ" θα το βρίσκετε από σήμερα στη σελιδα της nosfar στην αριστερή στήλη με τις χρήσιμες διευθύνσεις.

6/9/07

Ερωτήματα προς τα Πολιτικά Κόμματα που θέτουν προβλήματα των Νοσοκομειακών Φαρμακοποιών ΕΣΥ και ζητούν λύσεις

Η nosfar είναι ένα blog με αντικείμενο τη Νοσοκομειακή Φαρμακευτική που απευθύνεται στους Νοσοκομειακούς Φαρμακοποιούς και σε όλους όσους ενδιαφέρονται. Οι διευθύνσεις της nosfar στο διαδίκτυο είναι η http://nosfar.blogspot.com και η http://www.nosfar.gr ενώ για ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (email) έχουμε το nosfar@pathfinder.gr. Η nosfar απευθύνεται στα Πολιτικά Κόμματα και ζητά απαντήσεις. Απαντήσεις σε ερωτήματα που προέρχονται από Νοσοκομειακούς Φαρμακοποιούς του ΕΣΥ και θέτουν προβλήματα που ζητούν λύσεις.
Οι Νοσοκομειακοί Φαρμακοποιοί είναι ένας κλάδος με λιγότερους από 300 εργαζόμενους στα 132 Νοσοκομεία του ΕΣΥ της χώρας. Ανήκουν στον Εργαστηριακό Τομέα της Ιατρικής Υπηρεσίας των Νοσοκομείων και κατέχουν διαβαθμισμένες θέσεις, Διευθυντών και Επιμελητών (Δ/ντές, Επιμ. Α΄, Επιμ. Β΄ και Επιμ. Γ΄).

Αν εσείς, που εκπροσωπείτε ένα κόμμα, θέλετε να απαντήσετε σε κάποιο, σε μερικά, σε όλα τα ερωτήματα, ή να κάνετε μόνο ένα σχόλιο και να δώσετε τις θέσεις του κόμματός σας, μπορείτε να μας στείλετε το κείμενό σας με τις απαντήσεις στη διεύθυνση nosfar@pathfinder.gr

Τα ερωτήματα έχουν αποσταλεί στα κόμματα: ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, ΠΑΣΟΚ, ΚΚΕ, ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ, ΛΑΟΣ, ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ και ΔΗΚΚΙ. Οι απαντήσεις των κομμάτων που θα δείξουν το ενδιαφέρον τους, θα δημοσιευτούν στη nosfar την 6η Σεπτεμβρίου 2007, έτσι ώστε να ενημερωθούν οι Νοσοκομειακοί Φαρμακοποιοί.

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

Τι αναφέρεται στο πρόγραμμα του κόμματός σας / τι σκοπεύετε να κάνετε για:

1.Τη κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων Νοσοκομειακών Φαρμακοποιών ΕΣΥ ή τη δημιουργία νέων ή άμεση τροποποίηση των οργανισμών ειδικά των μεγάλων Νοσοκομείων του ΕΣΥ
2.Τη Θεσμοθέτηση Οργανικών θέσεων Κλινικών Φαρμακοποιών ΕΣΥ στα Νοσοκομεία του ΕΣΥ
3.Τη στελέχωση των Νοσοκομειακών Φαρμακείων με Διοικητικούς, Χειριστές Η/Υ και υπαλλήλους Γενικών Καθηκόντων
4.Την κάλυψη κενών οργανικών θέσεων των Αδειούχων Βοηθών Φαρμακείου
5.Την πρόσληψη Επικουρικών Φαρμακοποιών και Επικουρικών Βοηθών Φαρμακείου
6.Την κατανομή των Οργανικών θέσεων Νοσοκομειακών Φαρμακοποιών ανά αριθμό κλινών
7.Την τροποποίηση του Π.Δ. 108 ή ένα Νέο Προεδρικό Διάταγμα για τη λειτουργία του Νοσοκομειακού Φαρμακείου
8.Τη θεσμοθέτηση του Φαρμακοποιού Συμβούλου στα Εξωτερικά Ιατρεία των Νοσοκομείων του ΕΣΥ
9.Την χορήγηση Ειδικότητας Νοσοκομειακής Φαρμακευτικής σε τελειόφοιτους της Φαρμακευτικής
10.Τη συνεχιζόμενη εκπαίδευση και επιμόρφωση των στελεχών των Νοσοκομειακών Φαρμακείων
11.Την Αξιολόγηση των Νοσοκομειακών Φαρμακοποιών

12.Το Εργαστήριο Φαρμακοκινητικής στα Φαρμακευτικά τμήματα
13.Τη λειτουργία Μονάδος Ανασύστασης Κυτταροστατικών φαρμάκων σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές
14.Τη λειτουργία Μονάδος Παρεντερικών Διαλυμάτων
15.Τη λειτουργία των Νοσοκομειακών Φαρμακείων σε 24ωρη βάση όλες τις ημέρες της εβδομάδος

16.Τη Διαχείριση Υγειονομικών υλικών και Αντιδραστηρίων και τον καθορισμό των υλικών που πρέπει να διακινεί το Νοσοκομειακό Φαρμακείο
17.Τους Διαγωνισμούς για την προμήθεια των φαρμάκων
18.Τη διαδικασία αποκομιδής και απόρριψης των μολυσματικών - τοξικών αποβλήτων πχ κυτταροστατικά φάρμακα
19.Το κλείσιμο των περισσότερων Φαρμακευτικών Εταιριών τις αργίες και τον Αύγουστο για διακοπές χωρίς να έχουν ορίσει Προσωπικό Ασφαλείας
20.Το Ενιαίο Πανελλήνιο Σύστημα Μηχανογράφησης Νοσοκομειακών Φαρμακείων

21.Την Κωδικοποίηση Ενδείξεων για φάρμακα
22.Την εφαρμογή Επιστημονικών Θεραπευτικών Πρωτοκόλλων ανά νόσο και στάδιο αυτής (guidelines)
23.Τον θεσμικό ρόλο της Επιτροπής Φαρμάκων στα Νοσοκομεία
24.Το Νοσοκομειακό Συνταγολόγιο
25.Την εφαρμογή του Bare-code
26.Την εφαρμογή της τηλε-Φαρμακευτικής
27.Τη χορήγηση των υποκαταστάτων σε προγράμματα απεξάρτησης από τα Φαρμακευτικά τμήματα των Νοσοκομείων
28.Τη Νοσοκομειακή συσκευασία φαρμάκων
29.Την Συνταγογραφία με βάση τη Δραστική Ουσία

30.Τις αρμοδιότητες που είναι ανάγκη να δοθούν στους Νοσοκομειακούς Φαρμακοποιούς ώστε να περιοριστεί η σπατάλη - επίτευξη φαρμακοοικονομίας
31.Τη διασύνδεση των Νοσοκομειακών Φαρμακείων με Βάση Δεδομένων ΕΟΦ – ΙΦΕΤ για άμεση φαρμακευτική πληροφόρηση
32.Το Εθνικό Συνταγολόγιο 2006 σε CDRom το οποίο δεν διανέμεται δωρεάν αλλά πωλείται

33.Το Μισθολόγιο των Νοσοκομειακών Φαρμακοποιών κατ' αναλογία του μισθολογίου των Ιατρών και Οδοντιάτρων ΕΣΥ
34.Το εφάπαξ ετήσιο Επίδομα Φαρμακευτικής Πολιτικής το οποίο αδικαιολογήτως και αδίκως περικόπηκε
35.Το καθεστώς των εφημεριών και τη Φορολογία όλων των Εφημεριών
36.Την Αποζημίωση για διδασκαλία του μαθήματος της Φαρμακολογίας στα ΤΕΕ Νοσηλευτικής των Νοσοκομείων
37.Τη συμμετοχή των Φαρμακευτικών τμημάτων στις Κλινικές Μελέτες που διεξάγονται στα Νοσοκομεία του ΕΣΥ και την ανάλογη οικονομική αποζημίωση όπως προβλέπεται από τη Νομοθεσία
38.Το Επίδομα Βιβλιοθήκης
39.Την καταβολή του Επιδόματος Ασυμβιβάστου Εργασίας στους Νοσοκομειακούς Φαρμακοποιούς χωρίς να είναι απαραίτητο να τελεσιδικήσουν όλες οι δικαστικές αποφάσεις που είναι σε εξέλιξη

40.Τη διαδικασία χορήγησης των ακριβών νοσοκομειακών φαρμάκων σε Εξωτερικούς ασθενείς των Ασφαλιστικών Ταμείων
41.Τη διαδικασία χορήγησης φαρμάκων σε ασθενείς ασφαλισμένους της Κοινωνικής Πρόνοιας

Ευχαριστούμε για τη συνεργασία σας

nosfar@pathfinder.gr

http://nosfar.blogspot.com/
http://www.nosfar.gr


*******
Το κείμενο αυτό το στέλναμε μέρα-παρα-μέρα από τις 22 Αυγούστου, στις διευθύνσεις (email) που αναφέρονται στις ιστοσελίδες των κομμάτων (http://nosfar.blogspot.com/#1325300108999638181).
Μέχρι σήμερα δεν είχαμε καμία απάντηση, σχόλιο ή κείμενο.
Έχουμε όμως υπόψη μας την έρευνα: "
Τα κόμματα δεν απαντούν στα email των πολιτών", έρευνα του Παντείου Πανεπιστημίου που κατέδειξε ότι δεν απαντούν στα ηλεκτρονικά μηνύματα που στέλνουν οι πολίτες, μέσω Διαδικτύου (http://portal.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_mc7_1_14/11/2006_172052).

*******

2/9/07

Αναπροσαρμογή του επιδόματος ειδικής απασχόλησης


Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως η αύξηση του επιδόματος που παίρνουν οι εργαζόμενοι στο Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (όχι οι εργαζόμενοι στα Νοσοκομεία!) από 200 ευρώ τον μήνα σε 300 ευρώ!!!

ΦΕΚ B 1722/2007

ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ
Αριθμ. 2/52281/0022
(1)

Αναπροσαρμογή του επιδόματος ειδικής απασχόλησης.

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ -
ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ

Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις του ν. 3329/2005, άρθρο 35 (ΦΕΚ 81/τ.Α΄/4.4.2005).
2. Τις διατάξεις του ν. 3205/2003 (ΦΕΚ 297/τ.Α΄/ 23.12.2003).
3. Το π.δ. 95/2000 (ΦΕΚ 76/τ.Α΄/10.3.2000) «Οργανισμός του Υπουργείου
Υγείας και Πρόνοιας», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει μέχρι σήμερα.
4. Το γεγονός ότι, από την απόφαση αυτή θα προκληθεί επιπλέον δαπάνη
ύψους 440.000 ευρώ περίπου για το έτος 2007 και 1.320.000 ευρώ περίπου
για κάθε ένα από τα επόμενα έτη η οποία θα επιβαρύνει τις πιστώσεις του
Προϋπολογισμού τρέχοντος οικονομικού έτους και ειδικότερα τον Φ. 110 ΚΑΕ
0239.
5. Το γεγονός ότι υπάρχουν αυξημένες υπηρεσιακές ανάγκες στις
Διευθύνσεις της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής
Αλληλεγγύης.
6. Την υπ’ αριθμ. 37930/ΔΙΟΕ 1264/14.10.2005 (ΦΕΚ 1432/Β/14.10.2005)
«Καθορισμός αρμοδιοτήτων των Υφυπουργών Οικονομίας και Οικονομικών»,

αποφασίζουμε:

Αναπροσαρμόζουμε το μηνιαίο επίδομα ειδικής απασχόλησης που χορηγείται
στο προσωπικό που υπηρετεί στην Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου Υγείας
και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και στους αποσπασμένους σε αυτήν και στο
μετακλητό προσωπικό, σύμφωνα με το άρθρο 35 του ν. 3329/2005, από το
ποσό των (200) διακοσίων ευρώ στο ποσό των 300 ευρώ.

Η απόφαση αυτή ισχύει από 1.9.2007 και εφεξής.

Κατά τα λοιπά ισχύουν οι διατάξεις του άρθρου 35 του ν. 3329/2005.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 27 Αυγούστου 2007

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΥΦΥΠ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ

ΠΕΤΡΟΣ ΔΟΥΚΑΣ ΔΗΜ. ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΣ