29/8/05
Συνέδριο με θέμα "Βρώσιμα και θεραπευτικά μανιτάρια"
O ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ, Μανιακοι Καστοριάς, Καστοριά, 52 100, τηλ. 24670-61577
και οι "ΜΑΝΙΤΑΡΟΦΙΛΟΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ", Μητροπόλεως 4, Καστοριά, τηλ. 24670-22044,
e-mail: manitarg@otenet.gr http://www.manitari.gr
διοργανώνουν στις 28, 29 και 30 Οκτωβρίου 2005, επιστημονικό συνέδριο στην Καστοριά με θέμα : «Βρώσιμα και θεραπευτικά μανιτάρια»
Οι ομιλητές θα προσεγγίσουν το θέμα από φαρμακογνωστικής, φαρμακολογικής, βιοτεχνολογικής και οικολογικής απόψεως.
Αναχώρηση από την Αθήνα την Πέμπτη 27 Οκτωβρίου αργά το βράδυ και άφιξη με κλινάμαξες Α΄ θέσης την Παρασκευή 28 Οκτωβρίου στην Θεσσαλονίκη, νωρίς το πρωί, κατόπιν μετάβαση στην Καστοριά με πούλμαν.
Επιστροφή την Κυριακή 30 Οκτωβρίου από Καστοριά με πούλμαν έως την Θεσσαλονίκη και από κει με Intercity για Αθήνα.
Το κόστος συμμετοχής στην εκδήλωση ανέρχεται στο ποσό των :
340 € σε δίκλινο (κατ’ άτομο) ή 320 € σε τρίκλινο (κατ’ άτομο) για τα μη μέλη και
310 € σε δίκλινο (κατ’ άτομο) ή 290 € σε τρίκλινο (κατ’ άτομο) για τα μέλη
Στις τιμές συμπεριλαμβάνονται δύο διανυκτερεύσεις, τέσσερα γεύματα, εισιτήρια μετάβασης και επιστροφής από Καστοριά (τρένο και πούλμαν) και συμμετοχή στο συνέδριο.
Οι δηλώσεις συμμετοχής πρέπει να γίνουν έως 15 Σεπτεμβρίου 2005
στην κ. Μαρία Καμπουράκη.
Τηλ. 210-9968507
Φαξ 210-9920073
Η εκδήλωση τελεί υπό την αιγίδα του ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ
27/8/05
Η παρουσία της EAHP στο Διαδίκτυο ανανεώνεται
Μετά την τελευταία Γενική Σύνοδο στο Παρίσι (http://nosfar.blogspot.com/2005_06_01_nosfar_archive.html#111881199820882118) αποφασίστηκε να συσταθεί ομάδα εργασίας που θα αναλάβει το έργο του εκσυγχρονισμού της παρουσίας της ΕΑΗΡ στο Ιντερνετ. Η ομάδα είναι πενταμελής και αποτελείται από τους παρακάτω συναδέλφους που έχουν ειδικές γνώσεις και ενδιαφέρον για το Ιντερνετ.
- Simon Letellier (France)
- Leonidas Tzimis (Greece)
- Nino Cozzolino (Italy)
- Rob Moss (Netherlands)
- Rolf Arne Helås (Norway)
Όποιος/α συνάδελφος θέλει να κάνει προτάσεις για τη σελίδα της ΕΑΗΡ μπορεί να μου στείλει ένα email (tzileon@yahoo.com) ή να απαντήσει στο κείμενο αυτό μέσω της επιλογής "Comments".
23/8/05
Εκλογές στη ΠΕΦΝΙ-Ένωση
Οι υποψηφιότητες πρέπει να κατατεθούν μέχρι τις 09/09/2005 στη Γραμματέα της Ένωσης Κα Ειρήνη Τσικαλάκη στα τηλ. 210-7249650, 6932-330407 ή στο φαξ 210-7753104.
Καλή επιτυχία στους συναδέλφους που θα "εκτεθούν" στην εκλογική διαδικασία. Όποιοι εκλεγούν θα έχουν να αντιμετωπίσουν τα τεράστια προβλήματα που έχουμε και που απ' ότι φαίνεται πρόκειται να δημιουργηθούν και άλλα στο προσεχές διάστημα!
Κατάλογοι με φάρμακα που διακινεί το ΙΦΕΤ
Ο πρώτος κατάλογος είναι τα φάρμακα ταξινομημένα κατά δραστική ουσία και μπορείτε να τον "κατεβάσετε" από την διεύθυνση
http://www.ifet.gr/drugs/ingredient_catalog.xls
Ο δεύτερος κατάλογος είναι τα φάρμακα ταξινομημένα κατά εμπορική ονομασία και μπορείτε να τον "κατεβάσετε" από την διεύθυνση
http://www.ifet.gr/drugs/name_catalog.xls
20/8/05
Συνέντευξη του Υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Νικήτα Κακλαμάνη
Το κείμενο της συνέντευξης είναι το παρακάτω:
Τουλάχιστον 18.000 προσλήψεις μόνιμου προσωπικού στον χώρο της Υγείας θα έχουν γίνει μέσα στην πρώτη τετραετία διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας προαναγγέλλει με συνέντευξή του στη «ΧτΚ» ο υπουργός Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Νικήτας Κακλαμάνης. Στόχος του είναι εκτός από την στελέχωση των νοσοκομειακών μονάδων σε ανθρώπινο δυναμικό, να πατάξει τα φαινόμενα διαφθοράς που ταλανίζουν τα τελευταία χρόνια το Εθνικό Σύστημα Υγείας και να βάλει «τάξη στα οικονομικά», όπως ο ίδιος αναφέρει χαρακτηριστικά.
Μία από τις σημαντικότερες, όμως, πρωτοβουλίες που σύντομα θα λάβει το υπουργείο Υγείας είναι η εφαρμογή – για πρώτη φορά – ενός εθνικού σχεδίου για την ενίσχυση της δωρεάς οργάνων στη χώρα μας, με βάσει το λεγόμενο «ισπανικό μοντέλο», σύμφωνα με το οποίο όλοι οι πολίτες είναι εν δυνάμει δότες.
Πάντως, μακροπρόθεσμος στόχος του Νικήτα Κακλαμάνη παραμένει η δημαρχεία της Αθήνας που είναι «η ενδόμυχη επιθυμία» του. Δεν παραλείπει, τέλος, να ασκήσει δριμεία κριτική στο ΠΑΣΟΚ για την στάση που υιοθετεί σε μεγάλα κοινωνικά και πολιτικά θέματα, ζητά περισσότερη σοβαρότητα και προβλέπει πως «εάν δεν αλλάξει τακτική, θα μείνουν στην αντιπολίτευση περισσότερα χρόνια απ’ όσα είχε μείνει η Νέα Δημοκρατία!».
Σύμπραξη
Πότε αναμένεται να εφαρμοστεί η σύμπραξη του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα στον χώρο της Υγείας; Και ποια είναι τα πρώτα έργα που θα υλοποιήσετε με αυτό τον τρόπο;
Πρέπει να σημειώσω ότι το τεύχος του διαγωνισμού για τον χρηματοοικονομικό σύμβουλο είναι ήδη έτοιμο. Η δουλειά του είναι να κάνει μία έρευνα αγοράς για να δει αν μπορεί να βρει επενδυτές από τον ιδιωτικό τομέα, και να διαμορφώσει το πλαίσιο πάνω στο οποίο αυτοί θα διαγωνισθούν για την ανάδειξη του τελικού αναδόχου.
Αυτή η διαδικασία, από την ημέρα που θα βγει ο διαγωνισμός στον αέρα μέχρι την πρόσληψη του χρηματοοικονομικού συμβούλου είναι περίπου 6 μήνες. Μέσα στο εξάμηνο αυτό, δηλαδή γύρω στα τέλη Σεπτεμβρίου θα έχει ψηφιστεί το νομοσχέδιο για την σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα γενικότερα. Τότε, λοιπόν, θα βγει στον αέρα ο διαγωνισμός για τα έργα που έχουμε ζητήσει.
Τα έργα αυτά είναι τρία: Ένα θα είναι στην Αθήνα και θα έχει δύο σκέλη.
Ένα καινούριο νοσοκομείο 700 κλινών, αλλά με παράλληλο κλείσιμο υπάρχοντος παλαιού νοσοκομείου αντίστοιχων 700 κλινών. Θα αντικατασταθεί ουσιαστικά παλιό νοσοκομείο.
Ποιο θα είναι αυτό, θα το δούμε σε σχέση με τον υγειονομικό χάρτη.
Το άλλο έργο είναι ένα Εθνικό Μεταμοσχευτικό Κέντρο περίπου 200-250 κλινών, στο οποίο θα ενσωματωθούν όλα τα επιμέρους μεταμοσχευτικά κέντρα. Γι’ αυτό το έργο βρίσκομαι σε στενή συνεργασία με τον διαπρεπή Έλληνα γιατρό, που είναι και διευθυντής του αντίστοιχου Κέντρου στο Μαϊάμι, Ανδρέα Τζάκη, ο οποίος και μας καθοδήγησε στις προδιαγραφές που πρέπει να έχει το Εθνικό Μεταμοσχευτικό Κέντρο με την εμπειρία που έχει εκείνος από την Αμερική. Το τρίτο έργο είναι ένα Παιδιατρικό νοσοκομείο 500 κλινών, που θα είναι στην Θεσσαλονίκη.
Η ιδιωτικοποίηση
Κάποιοι, όμως, κάνουν λόγο για ιδιωτικοποίηση της Υγείας…
Θα είναι σαφές στην προκήρυξη ότι αυτές οι νέες μονάδες θα είναι ενταγμένες στο Εθνικό Σύστημα Υγείας και ότι οι πολίτες μέσω των ασφαλιστικών τους ταμείων θα έχουν ελεύθερη και δωρεάν πρόσβαση σε αυτά τα νοσοκομεία. Εάν αυτό λέγεται ιδιωτικοποίηση, ας έρθουν να μου το πουν! Όταν, λοιπόν, φτιαχτεί το Παιδιατρικό στη Θεσσαλονίκη, ας πούνε τα ίδια και στους γονείς της Βόρειας Ελλάδας που ξεσπιτώνονται για να έλθουν στην Αθήνα και περιμένουν στην ουρά σε ένα από τα τρία Παιδιατρικά νοσοκομεία.
Πόσες τελικά θα είναι οι προσλήψεις που θα γίνουν στο χώρο της υγείας;
Θα πάρω λιγότερους φέτος, το ξέρω αυτό από την περσινή μου εμπειρία, που ζήτησα 8.000 και πήρα 4.500. Τώρα πόσες θα είναι οι προσλήψεις, δεν το ξέρω. Πάντως, θα είναι σίγουρα πολύ περισσότερες από 3.500, που είδα στα δημοσιεύματα. Σημασία πάντως έχει η ταχύτητα ολοκλήρωσης της διαδικασίας, όπως παραδείγματος χάρη στη συγκεκριμένη περίπτωση που ολοκληρώθηκαν οι 4.500 που είχαν προκηρυχθεί πέρυσι. Γιατί αν εγκρίνονται 4.500 κάθε χρόνο, τότε μέσα στα τέσσερα χρόνια συμπληρώνονται 18.000 προσλήψεις.
Πάντως τις 25.000 που εμφανίζουν οι διάφοροι συνδικαλιστικοί φορείς, δεν ξέρουμε με τι κριτήρια προκύπτουν. Και λέω δεν ξέρω, γιατί εμείς θα γνωρίζουμε πόσο είναι το ανθρώπινο δυναμικό που υπηρετεί στο ΕΣΥ τον Σεπτέμβριο. Άσχετα, από το πόσες είναι οι ελλείψεις – που χωρίς καμία αμφιβολία είναι μεγάλες και πρώτος εγώ πιέζω το υπουργείο Οικονομικών, δεν το έκρυψα ποτέ – θα είμαι ευτυχής αν μέσα στην πρώτη τετραετία έχουμε πάρει στα νοσοκομεία μας 18.000 ανθρώπινο δυναμικό όλων των κατηγοριών και όχι μόνο νοσηλευτικό προσωπικό. Θα είναι μόνιμες οργανικές θέσεις. Σε αυτόν τον αριθμό που αναφέρω δεν περιλαμβάνονται ούτε τα 18μηνα των stage ούτε τα 8μηνα.
Οι προμήθειες
Κάτι αντίστοιχο δεν συνέβη και με το θέμα των προμηθειών;
Στο θέμα των προμηθειών έχει επέλθει ήδη συμφωνία με τον κ. Σιούφα. Το κομμάτι των προμηθειών στο χώρο της Υγείας έρχεται στην ευθύνη του υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Και είναι επίσης ένα μεγάλο νομοσχέδιο, το οποίο θα είναι το 10ο το οποίο θα έχει ψηφιστεί πριν το τέλος του 2005. Αλλά για να φθάναμε στο νομοσχέδιο, το οποίο στις βασικές του δομές, το είχαμε έτοιμο εδώ και ένα χρόνο χρειάστηκε πολύ δουλειά. Γιατί δεν το παρουσιάσαμε; Γιατί όταν ήρθε η ώρα να το επεξεργαστούμε αναλυτικά, είδαμε ότι σε αυτό το υπουργείο δεν υπήρχε κατάλογος μητρώου των προμηθευτών. Δεν υπήρχε κατάλογος ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού. Δεν υπήρχε κατάλογος προδιαγραφών. Δηλαδή τρία βασικά στοιχεία για να πεις ότι φέρνεις στη διαφάνεια τον χώρο των προμηθειών. Είκοσι χρόνια επί ΠΑΣΟΚ, δεν ήταν αρκετά απ’ ότι φαίνεται για να φτιαχτούν αυτοί οι κατάλογοι. Μόνο ο Αλέκος Παπαδόπουλος είχε προσπαθήσει, αλλά έφυγε πριν ολοκληρώσει τη δουλειά του.
Τα υπερκέρδη
Κάποιοι – σύμφωνα με δήλωσή σας – θέλουν να σας στήσουν στον τοίχο. Ποιοι είναι αυτοί;
Αυτοί που έχουν υπερκέρδη. Και έχουμε παρουσιάσει ήδη ένα παράδειγμα. Όταν από 7.000 το stent το πήγαμε στα 2.500 ευρώ σημαίνει ότι κάποιοι μέχρι τώρα λυμαίνονταν 4.500 ευρώ. Δεν ήταν εύκολο να το καταφέρουμε αυτό. Όπως δεν ήταν εύκολη η υπουργική απόφαση που ελήφθη – που κατά την γνώμη μου είναι πολύ επιεικής – για την μείωση των τιμών στα καρδιολογικά, ορθοπεδικά και φίλτρα τεχνικού νεφρού κατά 25%. Βγήκε, όμως. Κάτι το οποίο πολεμούσε – πρέπει να πω – ο προκάτοχός μου επί δύο χρόνια και δεν τα είχε υπογράψει.
Και αυτό το λέω διότι είδα σχόλια εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ. Βέβαια εκεί δεν ξέρω ποιος εκπροσωπεί τον αντίστοιχο τομέα, διότι είδα τρεις ανακοινώσεις από τρεις διαφορετικούς βουλευτές, που υπέγραφαν ως υπεύθυνοι του Τομέα Υγείας. Αλλά εγώ δεν μπορώ να απαντώ σε πολιτικές «χορωδίες». Και μας λένε: «συνεχίζετε να κάνετε καταγγελίες». Εκείνοι, όμως, πρέπει να απαντήσουν σε ένα ερώτημα: τα ήξεραν αυτά; Εάν τα ήξεραν γιατί ποτέ δεν τα παρουσίασαν και γιατί ποτέ δεν έκαναν τίποτα. Εάν πάλι, δεν τα ήξεραν, σημαίνει ότι δεν θέλησαν να τα μάθουν. Και το ένα κακό, και το άλλο χειρότερο από το πρώτο!
Θα τιμωρηθούν όσοι τόσα χρόνια λυμαίνονται το σύστημα στον χώρο της Υγείας;
Εμένα, καταρχήν με ενδιαφέρει να μπει τάξη στα οικονομικά, και τα όποια χρήματα, τα οποία δεν είναι λίγα αλλά δεν είναι σίγουρα αυτά που θα ήθελε ο εκάστοτε υπουργός Υγείας, να πιάνουν πλέον τόπο και να αξιοποιούνται σωστά. Διότι ακόμη και με αυτούς τους προϋπολογισμούς, θα μπορούσαν τα χρήματα αυτά να είχαν αποδώσει πολύ περισσότερο εάν αξιοποιούνταν σωστά και δεν πήγαιναν σε τσέπες. Βέβαια, εκεί που αποδεδειγμένα θα βγει ότι υπήρξε και δόλος, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι θα παραπεμφθούν τα θέματα στον εισαγγελέα. Σας λέω ότι ένα ήταν το αντικειμενικό δεδομένο και το αντικειμενικό άλλοθι των προμηθευτών. Ότι πράγματι τους πλήρωνε η Πολιτεία μετά από ενάμιση με δύο χρόνια. Άρα, έπρεπε λογικά να υπάρχει μία αύξηση επί της αρχικής τιμής. Άλλο, όμως, μία αύξηση, πόσο θέλετε 50%, 100%, 200%, όχι, όμως, και 700%.
Πολύς λόγος έγινε επίσης το τελευταίο διάστημα και για τις μεταμοσχεύσεις. Σκοπεύετε να προχωρήσετε και σε νομοθετική ρύθμιση για το θέμα;
Θα πάω στη ρηξικέλευθη πρόταση, που έχουν κάνει συνάδελφοι του ΠΑΣΟΚ, που ισχύει σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Το ανάποδο απ’ αυτό που ισχύει τώρα. Ότι δηλαδή όλοι είμαστε εν δυνάμει δότες και όποιος δεν θέλει μόνο δηλώνει ότι δεν θα είναι. Ενώ τώρα πρέπει να δηλώσεις ότι εσύ δέχεσαι να γίνεις δωρητής οργάνων. Αυτό, όμως, θέλει ενημέρωση μεγάλη του κόσμου, την βοήθεια από πολλούς κοινωνικούς φορείς, συμπεριλαμβανομένης και της Εκκλησίας στην οποία και θα απευθυνθώ. Και δεν χρειάζεται άμεση εφαρμογή. Αφού ψηφιστεί την ώρα που πρέπει θα εφαρμοστεί μετά από ένα χρόνο. Ώστε μέσα στο χρόνο αυτό να γίνει ενημέρωση και προσπάθεια να αλλάξει η κουλτούρα σε ό,τι αφορά τις μεταμοσχεύσεις και τη δωρεά οργάνων.
Μετά τις πρόωρες εκλογές, στην πολιτική επικαιρότητα ήρθαν οι αλλαγές που επίκεινται στο εκλογικό σύστημα των δημοτικών και νομαρχιακών εκλογών. Το ΠΑΣΟΚ σας κατηγορεί ότι αυτό είναι μία φωτοβολίδα και μία αφορμή ακόμη αποπροσανατολισμού. Εσείς τι απαντάτε;
Το ΠΑΣΟΚ καταρχήν πρέπει να πάρει μία απόφαση. Άλλοτε μας κατηγορεί ότι δεν εφαρμόζουμε το προεκλογικό μας πρόγραμμα και όταν το εφαρμόζουμε, μας κατηγορεί γιατί το εφαρμόζουμε! Εγώ αντιλαμβάνομαι την ιδεολογική σύγχυση που υπάρχει μέσα στο ΠΑΣΟΚ, αλλά επιτέλους τους δίνω και μία «συμβουλή» από την εμπειρία μου σαν βουλευτής αντιπολίτευσης με τη Νέα Δημοκρατία. Εάν δεν αλλάξουν τακτική, θα μείνουν στην αντιπολίτευση περισσότερα χρόνια απ’ όσα είχε μείνει η Νέα Δημοκρατία.
Η ένσταση σε αυτή την περίπτωση από τους αντιπάλους σας είναι ότι η προσπάθεια γίνεται με τρόπο συντονισμένο και προγραμματισμένο…
Είμαστε σοβαρή κυβέρνηση. Κάνουμε προγραμματισμένα πράγματα. Μία σοβαρή κυβέρνηση προγραμματίζει και υλοποιεί το πρόγραμμά της!
Σας κατηγορούν πάντως ότι με τον τρόπο αυτό αποκλείονται οι συνεργασίες…
Ο πολιτικός μου πατέρας, ο Αβέρωφ έλεγε πάντοτε κάτι: ότι όταν ο κόσμος θέλει δεν υπάρχει εκλογικό σύστημα που να αλλάζει την βούληση του κόσμου. Κανένα εκλογικό σύστημα, τουλάχιστον ως προς τελικό αποτέλεσμα. Τώρα αν αντί για 20 έχεις 18 δημοτικούς συμβούλους αυτό έχει μικρή σημασία.
Μιλάτε με περισσότερη θέρμη για αυτό το ενδεχόμενο παρά για τις πρόωρες εκλογές όπου είχατε μια πιο αποστασιοποιημένη στάση…
Εγώ ήμουν από τους πρώτους στη βουλή, κατά την διάρκεια της συζήτησης για ψήφο εμπιστοσύνης, που είχα θέσει εμμέσως πλην σαφώς θέμα πρόωρων εκλογών. Άλλο ποια είναι η προσωπική μου άποψη και άλλο ποια είναι η εντύπωση που αποκόμισα από την κουβέντα που είχα με τον πρωθυπουργό. Ότι, δηλαδή, ο πρωθυπουργός σε αυτή την φάση δεν έχει κατά νου θέμα πρόωρων εκλογών.
Για τη δημαρχία
Πάντως μετά τις δηλώσεις σας για τη Δημαρχίας της Αθήνας, πολλά κυβερνητικά και όχι μόνο στελέχη, εκφράστηκαν υπέρ της υποψηφιότητάς σας…
Ένα έχω να πω: Άλλο το ποια μπορεί να είναι η ενδόμυχη επιθυμία μου και άλλο πότε πρέπει να γίνει κουβέντα επί του θέματος. Η κουβέντα αυτή πρέπει να γίνει την ώρα που πρέπει και με αυτόν που πρέπει. Δηλαδή, όταν η κα. Μπακογιάννη πάρει τις τελικές της αποφάσεις και τις ανακοινώσει. Το θέμα, τότε θα το συζητήσω με τον πρωθυπουργό. Αυτή την στιγμή αυτό που με ενδιαφέρει είναι όσο καιρό με εμπιστεύεται ο πρωθυπουργός σε αυτήν εδώ την καρέκλα, να προσπαθώ να κάνω όσο καλύτερα μπορώ τη δουλειά μου. Από κει και πέρα ως βουλευτής της Αθήνας είναι αυτονόητο ότι ούτε έπαψα ούτε θα πάψω να ενδιαφέρομαι για τα τεκταινόμενα στην πόλη, στην οποία ζω και με τιμά με την ψήφο εμπιστοσύνης.
Με μια τέτοια προοπτική, δεν θα αναγκαστείτε να αφήσετε, ίσως ακόμη και στη μέση το έργο το οποίο επιτελείτε στο υπουργείο;
Εγώ δεν πιστεύω ότι η επιτυχία μίας κυβέρνησης εξαρτάται από τις μεμονωμένες ενέργειες ενός υπουργού. Είναι θέμα γενικότερης κυβερνητικής πολιτικής. Σημασία έχει ο υπουργός που επιλέγει ο πρωθυπουργός να εντέλλεται να εφαρμόζει το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας. Βεβαίως γνωρίζω ότι κατά την διάρκεια της τετραετίας, σε όλους τους τομείς – συμπεριλαμβανομένου και του δικού μου – πιθανόν να χρειαστεί να παρεκκλίνεις απ’ ότι έχεις πει προεκλογικά λόγω αντικειμενικών δεδομένων. Αυτό, όμως, είναι άλλο, και πάλι γίνεται με κυβερνητική απόφαση. Επομένως, σημασία δεν έχει το ποιος είναι στην καρέκλα του υπουργού. Σημασία έχει να υπάρχει συγκεκριμένη κυβερνητική πολιτική και το υπουργικό συμβούλιο, μέσω των υπουργών, να υλοποιεί αυτή την πολιτική.
Τι γίνεται με τα φάρμακα
Για ποιους λόγους έχει καθυστερήσει η κατάθεση στην Βουλή του νομοσχεδίου για την φαρμακευτική πολιτική;
Το προσχέδιο είναι έτοιμο και έχει αποσταλεί στον πρωθυπουργό. Είναι θέμα γενικότερης κυβερνητικής πολιτικής, διότι είναι νομοσχέδιο που έχει δαπάνες και μάλιστα μεγάλες. Βεβαίως ο στόχος του συγκεκριμένου νομοσχεδίου είναι ο περιορισμός αυτής της δαπάνης. Μάλιστα, μόνο με νοικοκύρεμα που έχει επιχειρηθεί στον ένα χρόνο που έχει αναλάβει η νέα διοίκηση του ΕΟΦ ο ρυθμός αύξησης των συνολικών δαπανών για το φάρμακο είναι μειωμένο σε σχέση με το 2004! Τον Σεπτέμβριο θα έχουμε και αριθμητικά στοιχεία του πρώτου εξαμήνου του 2005.
Όπως έχω πει, μέχρι τα τέλη του 2005 θα έχουν ψηφιστεί εννέα νομοσχέδια. Ήδη έχουν ψηφιστεί πέντε. Κατατέθηκε πριν λίγες ημέρες στη βουλή και μπαίνει στο τμήμα αμέσως μετά τις διακοπές του Αυγούστου το νομοσχέδιο για την αιμοδοσία.
Και για τη διαμάχη που φαίνεται να έχει ξεσπάσει μεταξύ δύο υπουργείων για το ποιος θα έχει την ευθύνη του χώρου των φαρμάκων, τι γίνεται;
Είναι πρότασή μας η πολιτική φαρμάκου να πάει είτε στο υπουργείο Υγείας είτε στο Ανάπτυξης. Δεν μας ενδιαφέρει σε ποιο υπουργείο. Επειδή όμως επιβάλλεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, πρέπει ένα υπουργείο να έχει την αρμοδιότητα. Διότι τώρα υπάρχει πρόβλημα, όταν γίνονται συνεδριάσεις υπουργών στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Είναι θέμα κυβερνητικής επιλογής. Εμείς δεν έχουμε πρόβλημα. Ό,τι αποφασίσει ο πρωθυπουργός. Θέλω να ξεκαθαρίσω ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα όσον αφορά τις συζητήσεις και τις σχέσεις μας με τον υπουργό Ανάπτυξης και προσωπικό μου φίλο Δημήτρη Σιούφα.
Ετήσια έκθεση πεπραγμένων 2004 σώματος Επιθεωρητών Υπηρεσιών Υγείας Πρόνοιας
Η συνάδελφος Δέσποινα Μακριδάκη (dmakridaki@yahoo.gr) μας ενημερώνει οτι στη σελίδα του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (http://www.mohaw.gr) έχει δημοσιευθεί η Ετήσια έκθεση πεπραγμένων 2004 του σώματος Επιθεωρητών Υπηρεσιών Υγείας Πρόνοιας (http://www.mohaw.gr/gr/theministry/seyyp/pub/annual_report_2004.pdf/file_view)
Το αρχείο, επειδή είναι πολύ μεγάλο (265 σελίδες) μπορείτε να το "κατεβάσετε" και να διαβάσετε με την ησυχία σας από την διεύθυνση
http://www.mohaw.gr/gr/theministry/seyyp/pub/annual_report_2004.pdf/download
Στο κείμενο της έκθεσης υπάρχουν πολλά σημεία που είναι πολύ χρήσιμα για όλους τους Νοσοκομειακούς Φαρμακοποιούς.
Για παράδειγμα στη σελίδα 239 υπάρχουν οι γενικές διαπιστώσεις από τον φαρμακευτικό έλεγχο, όπου αναφέρεται:
ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ
Α΄ΤΟΜΕΑΣ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΟΥ ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ
Από τη συνολική αποτίμηση των ελέγχων που διενήργησε ο Υγειονομικός Φαρμακευτικός
Τομέας εξάγονται τα παρακάτω συμπεράσματα και επισημάνσεις:
Τα Νοσηλευτικά Ιδρύματα είναι ο κύριος φορέας παροχής υπηρεσιών υγείας σε δευτεροβάθμιο επίπεδο περίθαλψης.
Η ανεπάρκεια και η παλαιότητα του εξοπλισμού επιβάλλει τον προγραμματισμό για άμεση προμήθεια πρόσθετου εξοπλισμού καθώς και αναβάθμιση των μονάδων όπου είναι εφικτό.
Η αναθεώρηση των οργανισμών σε κάποιες περιπτώσεις Νοσοκομείων ιδιαίτερα της περιφέρειας, η πρόβλεψη θέσεων ανάλογων των αναγκών αλλά και η προκήρυξη των κενών θέσεων, η πρόσληψη προσωπικού, η έγκαιρη αποκατάσταση των φθορών και λήψη ατομικών μέτρων προστασίας των εργαζομένων θα συνδράμει στην αποδοτικότερη λειτουργία των Νοσοκομείων.
Στις περιπτώσεις παλαιότητας κτιρίων και γενικότερης στενότητας χώρων οι Διοικήσεις πρέπει να φροντίσουν για εξάντληση όποιων περιθωρίων βελτίωσης υπάρχουν ώστε να γίνει
ορθολογική κατανομή χώρου με τροποποίηση της διαρρύθμισης.
Σε μεγάλο ποσοστό ελεγχθέντων Νοσοκομείων δεν τηρείται κανένας από τους όρους και τις προϋποθέσεις που αναφέρονται στην ισχύουσα νομοθεσία κατά τη διάρκεια της διάλυσης και χορήγησης των κυτταροστατικών φαρμάκων στους ασθενείς. Με εγκύκλιο του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης. θα πρέπει να καθοριστούν οι προϋποθέσεις διάλυσης των κυτταροστατικών για τη διαφύλαξη της υγείας εργαζομένων και ασθενών.
Επιπλέον φαινόμενα όπως ελλιπής ενημέρωση και εκπαίδευση του προσωπικού, μη ορθολογική κατανομή τους, ανάρμοστη συμπεριφορά, αμέλεια κατά την άσκηση των καθηκόντων τους και μη έγκαιρη εφαρμογή των εγκυκλίων από τις Διοικήσεις επιτείνουν τα
προβλήματα που εντοπίστηκαν. Τα περισσότερα εργαστήρια Κρατικών Νοσοκομείων λειτουργούν σε χωροταξικές συνθήκες ιδιαίτερα περιοριστικές ως επικίνδυνες. Οι συνθήκες εργασίας των υπαλλήλων είναι αντίξοες καθώς δεν υπάρχουν χώροι ούτε για τις στοιχειώδεις προσωπικές ανάγκες τους. Οι χώροι, πέραν της στενότητας που παρουσιάζουν, είναι αντιλειτουργικά διαρρυθμισμένοι και οι διάδρομοι καταλαμβάνονται από παλιά μηχανήματα και ψυγεία. Η διενέργεια των διαγωνισμών για προμήθεια χημικών αντιδραστηρίων από το ΠεΣΥΠ Δυτικής Μακεδονίας και οι χρονοβόρες διαδικασίες ανάγκασαν τα εργαστήρια των νοσοκομείων της Δυτικής Μακεδονίας να μείνουν στο παλιό καθεστώς των χρησιδανείων. Τα Κ.Υ ως σύστημα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας προσφέρουν ευρύ φάσμα υπηρεσιών παρά τις σοβαρές ελλείψεις σε προσωπικό αναγκαίων ειδικοτήτων. Στους βασικούς τομείς δράσης παρέχουν περίθαλψη σε ικανοποιητικό επίπεδο με έμφαση στον τομέα πρόληψης στα 239 προγράμματα εμβολιασμού, προληπτικής οδοντιατρικής, ενώ κάποια υστερούν στην ανάπτυξη αγωγής υγείας και συμβουλευτικής στην κοινότητα λόγω έλλειψης προσωπικού.
Οι κτιριακές εγκαταστάσεις χρειάζονται συντήρηση και βελτιωτικές παρεμβάσεις κυρίως για την εξυπηρέτηση των ΑμεΑ.
Η πλειοψηφία των ιδιωτικών φαρμακείων βρέθηκε να εφαρμόζει τις διατάξεις της Φαρμακευτικής νομοθεσίας και σε ορισμένες περιπτώσεις που παρατηρήθηκαν κάποιες παρατυπίες οφείλοντο σε άγνοια ή σε δυσκολία εφαρμογής της κείμενης νομοθεσίας.
Τα νοσοκομειακά φαρμακεία κατά το πλείστον βρέθηκαν να λειτουργούν σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία παρά τη δυσκολία εφαρμογής των διατάξεων του ΠΔ περί οργάνωσης νοσοκομειακού φαρμακείου (κτιριακή υποδομή).
...
Αφιερώματα στις Ευρωπαϊκές χώρες στο EJHP
Στο περιοδικό EJHP - European Journal of Hospital Pharmacy http://www.eahponline.com/asp/ejhp.asp?m=4 υπάρχουν αφιερώματα για πολλές Ευρωπαϊκές χώρες όσον αφορά την Νοσοκομειακή Φαρμακευτική. Το περιοδικό εκδίδεται από την EAHP -European Association of Hospital Pharmacists (http://www.eahponline.org).
Σε κάθε τεύχος υπάρχει και ένα αφιέρωμα στο τμήμα του περιοδικού με τον τίτλο “Country Focus”. Αν θέλουμε να δούμε τι γίνεται στις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης εδώ είναι οι απαντήσεις!
Μέχρι σήμερα έχουν δημοσιευτεί αφιερώματα για τις παρακάτω χώρες:
FRANCE, NORWAY, ITALY, HUNGARY, NETHERLANDS, SWISS, SWEDEN, GERMANY, SPAIN, SLOVENIA, DENMARK, BELGIUM, AUSTRIA, UNITED KINGDOM, SLOVAKIA, PORTUGAL, FINLAND, GREECE
19/8/05
Ιεραρχική εξέλιξη των Νοσοκομειακών Φαρμακοποιών και η εφαρμογή του Ν. 3204/2003
ΑΙΤΗΣΗ
Δρ. Νικόλαος Λάκκας
Δ/ντής Νοσ/κός Φαρμακοποιός Ε.Σ.Υ. Αθήνα 11 Μαρτίου 2005
Φαρμακευτικό Τμήμα
Γ. Ν. «Ασκληπιείο Βούλας»
Κύριο
Νικήτα Κακλαμάνη
Υπουργό Υγείας και
Κοινωνικής Αλληλεγγύης
Αριστοτέλους 17
Αθήνα
ΘΕΜΑ: Ιεραρχική εξέλιξη των Νοσοκομειακών Φαρμακοποιών και η εφαρμογή διατάξεων του Ν. 3204/2003 – Oρισμός Προϊσταμένου - Διευθυντή Φαρμακευτικού Τμήματος.
ΣΧΕΤ: α) Τα άρθρα 40 και 44 του Ν. 2519/1997,
β) Το άρθρο 24 παρ. 9 του Ν. 2716/1999,
γ) Το άρθρο 13 παρ. 3 του Ν. 2889/2001,
δ) Το άρθρο 2 παρ.21 του Ν. 3204/2003,
ε) Την υπ’αριθ. 551/01 γνωμοδότηση (Α.Π. 920/01 Ερ.24/01) του
Νομικού Συμβουλίου του Κράτους,
Στ) Την υπ’αριθ. 2792/83/6.10.04 γνωμοδότηση του Νομικού
Συμβούλου του ΥΥΚΑ,
Κύριε Υπουργέ,
Θα μου επιτρέψετε να θέσω υπόψη σας τα παρακάτω θέματα τα οποία σχετίζονται με την εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας για τους Νοσοκομειακούς Φαρμακοποιούς αλλά, και με την ύπαρξη του νομοθετικού κενού το οποίο προκαλεί σημαντικά προβλήματα στον κλάδο, καθώς και για τις ρυθμίσεις οι οποίες θα πρέπει να περιλαμβάνονται στο υπό ψήφιση σ/ν , προκειμένου να επιλυθούν οι εκκρεμότητες οι οποίες υπάρχουν για αρκετά χρόνια τώρα.
Ι. ΙΣΧΥΟΥΣΕΣ - ΚΡΙΣΙΜΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
1. Με το άρθρ. 40 του Ν. 2519/1997 (Όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 8 άρθρ. 24 του Ν. 2716/1999) ορίζονται τα εξής:
«1. Συνιστάται στο Υπουργείο Υγείας και Πρόνοιας κλάδος Νοσοκομειακών Φαρμακοποιών του Ε.Σ.Υ.
2. Οι θέσεις του κλάδου νοσοκομειακών φαρμακοποιών διαβαθμίζονται σε θέσεις:
(α) Επιμελητών Φαρμακοποιών Γ΄,
(β) Επιμελητών Φαρμακοποιών Β΄,
(γ) Επιμελητών Φαρμακοποιών Α΄ και,
(δ) Διευθυντών Φαρμακοποιών.
3. Οι υπηρετούντες με κάθε σχέση εργασίας Φαρμακοποιοί στα νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ. κατατάσσονται σε συνιστώμενες προσωρινές θέσεις κλάδων νοσοκομειακών φαρμακοποιών Ε.Σ.Υ. ως εξής:
α) Σε βαθμό Διευθυντή με άσκηση επαγγέλματος επί δώδεκα (12) χρόνια, από τα οποία τουλάχιστον οκτώ (8) σε νοσοκομείο ή συνολική άσκηση του επαγγέλματος επί δέκα (10) χρόνια σε νοσοκομείο.
β) Σε βαθμό Φαρμακοποιού Ε.Σ.Υ. Α΄ με άσκηση επαγγέλματος επί δέκα (10) χρόνια, από τα οποία τουλάχιστον οκτώ (8) σε νοσοκομείο.
γ) Σε βαθμό Φαρμακοποιού Ε.Σ.Υ. Β΄ με άσκηση επαγγέλματος επί οκτώ (8) χρόνια, από τα οποία τουλάχιστον πέντε (5) σε νοσοκομείο.
δ) Σε βαθμό Φαρμακοποιού Ε.Σ.Υ. Γ΄ με άδεια άσκησης επαγγέλματος.
Χρέη Διευθυντή Φαρμακείου εκτελούν, μέχρι την προκήρυξη και πλήρωση των θέσεων κλαδου φαρμακοποιών Ε.Σ.Υ., οι ήδη υπηρετούντες Διευθυντές. Η εξέλιξη στην επόμενη βαθμίδα για τους ήδη υπηρετούντες γίνεται αυτόματα με τη συμπλήρωση του απαιτούμενου χρόνου ανά βαθμίδα».
2. Με το άρθρ. 44 του ιδίου Ν. 2519/1997 ) όπως συμπληρώθηκε με την παρ. 3 του άρθρ. 13 του 2889/2001) ορίζονται τα εξής:
«1. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης Οικονομικών και Υγείας και Πρόνοιας, συνιστώνται κατά νοσοκομείο οι θέσεις των κλάδων των άρθων 40, 41, 42 και 43.
Οι θέσεις του προηγουμένου εδαφίου προστίθενται στον οργανισμό κάθε νοσοκομείου και οι δαπάνες μισθοδοσίας του προσωπικού των κλαδων Ε.Σ.Υ.:
α) Νοσοκομειακών Φαρμακοποιών, β) Φυσικών νοσοκομείων – ακτινοφυσικών, γ) Κλινικών Χημικών, Χημικών, Βιοχημικών, Βιολόγων των ιατρικών εργαστηρίων, δ) Ψυχολόγων, που διορίζονται στις θέσεις αυτές, βαρύνουν τις πιστώσεις του προυπολογισμού του νοσοκομείου.
Οι προσωρινές διαβαθμισμένες θέσεις φαρμακοποιών Ε.Σ.Υ. που κατέχουν οι ήδη υπηρετούντες φαρμακοποιοί μετατρέπονται σε οργανικές διαβαθμισμένες θέσεις κλάδου νοσοκομειακών φαρμακοποιών Ε.Σ.Υ. και εντάσσονται στον οργανισμό του νοσοκομείου που υπηρετούν.
2. Με Προεδρικά Διατάγματα που εκδίδονται με πρόταση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Οικονομικών και Υγείας και Πρόνοιας, καθορίζονται: α) η διαδικασία προκήρυξης και πλήρωσης των παραπάνω θέσεων, β) τα απαιτούμενα για την πλήρωση των θέσεων προσόντα, γ) οι προϋποθέσεις και η διαδικασία βαθμολογικής εξέλιξης και, δ) η διαδικασία ένταξης των υπηρετούντων κατά τη δημοσίευση του νόμου αυτού με την επιφύλαξη των διατάξεων της παραγράφου 3 του άρθρου 40 του παρόντος νόμου.»
Σημειώνεται ότι τα Προεδρικά Διατάγματα, που προβλέπονται στην άνω εξουσιοδοτική διάταξη, δεν έχουν εκδοθεί.
3. Με την παρ. 9 του άρθρ. 24 του Ν. 2716/1999 ορίζονται τα εξής:
«9. Οι έχοντες προσληφθεί και όσοι προσληφθούν σε θέσεις του κλάδου ΠΕ Φαρμακοποιών στα Νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ., μετά την ισχύ του Ν. 2519/1997 (ΦΕΚ 167 / Α΄ / 21-8-1997) κατατάσσονται σε συνιστώμενες θέσεις κλάδου Νοσοκομειακών Φαρμακοποιών Ε.Σ.Υ., σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 40 του αναφερομένου νόμου, μέχρι την έκδοση του προεδρικού διατάγματος που προβλέπεται στη διάταξη του άρθρου 44 του Ν. 2519/1997 (ΦΕΚ 167 / Α΄ /21-8-1997).»
4. Με το πρώτο εδάφιο της παρ. 8 άρθρ. 7 του Ν. 2889/2001 όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 21 άρθρ. 2 του Ν. 3204/2003, ορίζονται τα εξής:
«Σε κάθε τμήμα προΐσταται ιατρός αντίστοιχης ειδικότητας, που κατέχει οργανική θέση με βαθμό Διευθυντή ή άλλος επιστήμονας της Ιατρικής Υπηρεσίας με βαθμό Διευθυντή. Προκειμένου δε για το Φαρμακευτικό Τμήμα, φαρμακοποιός που υπηρετεί στο τμήμα με βαθμό Διευθυντή. Σε περίπτωση που υπηρετούν δύο ή περισσότεροι ιατροί ή φαρμακοποιοί διευθυντές σε οργανική θέση, ο προϊστάμενος ορίζεται με απόφαση του Διοικητή μετά από πρόταση του Διευθυντή της Ιατρικής Υπηρεσίας. Για την επιλογή και αναπλήρωση των προισταμένων, εκτός ιατρών και φαρμακοποιών, ισχύουν οι διατάξεις του Ν. 2683/1999, όπως αυτός ισχύει κάθε φορά, σε συνδυασμό με τις οικείες οργανικές διατάξεις.»
IΙ. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
Επί των ανωτέρω αναφερομένων διατάξεων παρατηρούμε τα εξής:
1. Μέχρι την έναρξη ισχύος του Ν. 2519/1997, στα νοσοκομεία της χώρας προεβλέπετο ο κλάδος φαρμακοποιών κατηγορίας ΠΕ και το βαθμολόγιο των υπηρετούντων στις θέσεις του κλάδου αυτού ήταν κοινό με το βαθμολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων.
2. Με το άρθρο 40 του Ν. 2519/1997:
α) Συστήθηκε στο Υπουργείο Υγείας και Πρόνοιας κλάδος Νοσοκομειακών Φαρμακοποιών και οι θέσεις του διαβαθμίστηκαν με τρόπο διαφορετικό απ΄ ότι στον προηγουμένως υφιστάμενο κλάδο ΠΕ Φαρμακοποιών.
β) Οι υπηρετούντες στα νοσοκομεία και κατέχοντες θέσεις του κλάδου ΠΕ Φαρμακοποιών, κατατάχθηκαν σε προσωρινές θέσεις το κλάδου Νοσοκομειακών Φαρμακοποιών και σε βαθμίδες αντίστοιχες με εκείνες που προβλέπονται για τις μόνιμες θέσεις του κλάδου Νοσοκομειακών Φαρμακοποιών του Ε.Σ.Υ. Η εφαρμογή της ανωτέρω διάταξης είχε σαν συνέπεια την κατάργηση των αντιστοίχων οργανικών θέσεων που οι εντασσόμενοι κατείχαν, δηλαδή αυτές του κλάδου ΠΕ Φαρμακοποιών.
3. Με την παρ. 9 του άρθρ. 24 του Ν. 2716/1999 ορίστηκε ότι μέχρι την έκδοση του προεδρικού διατάγματος που προβλέπεται στη διάταξη του άρθρου 44 του Ν. 2519/1997 (ΦΕΚ 167 / Α΄ /21-8-1997), όσοι έχουν προσληφθεί και όσοι προσληφθούν σε θέσεις του κλάδου ΠΕ Φαρμακοποιών στα Νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ., μετά την ισχύ του Ν. 2519/1997 (ΦΕΚ 167 / Α΄ / 21-8-1997) θα κατατάσσονται σε συνιστώμενες θέσεις κλάδου Νοσοκομειακών Φαρμακοποιών Ε.Σ.Υ., σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 40 του νόμου αυτού (Ν.2519/1997).
Κατ΄ αυτόν τον τρόπο ο νομοθέτης θέλησε να αποσυνδέσει την κατάταξη των υπηρετούντων κατά την ψήφιση του Ν. 2519/1997 φαρμακοποιών, καθώς επίσης και όσων προσλήφθηκαν μετά την ψήφιση του νόμου αυτού, από την παράληψη της μη έκδοσης των Προεδρικών Διαταγμάτων που προβλέπονται στην παρ. 2 του άρθρου 44 του Ν. 2519/1997.
4. Το 2001, με το Ν. 2889/2001 (άρθρο 13 παρ.3), συμπληρώθηκε το άρθρο 44 του Ν. 2519/1997 και οι προσωρινές διαβαθμισμένες θέσεις του κλάδου Νοσοκομειακών Φαρμακοποιών Ε.Σ.Υ., μετατράπηκαν σε οργανικές διαβαθμισμένες θέσεις κλάδου Νοσοκομειακών Φαρμακοποιών Ε.Σ.Υ. και εντάχθηκαν στους Οργανισμούς των Νοσοκομείων που υπηρετούσαν οι υπάλληλοι.
5. Το 2003, με την παρ. 21 άρθρ. 2 του Ν. 3204/2003 αντικαταστάθηκε το πρώτο εδάφιο της παρ. 8 άρθρ. 7 του Ν. 2889/2001 και ορίστηκε ότι στο Φαρμακευτικό Τμήμα προίσταται φαρμακοποιός που υπηρετεί στο τμήμα με βαθμό Διευθυντή. Με την ίδια ως άνω διάταξη ορίστηκε επίσης ότι σε περίπτωση που υπηρετούν δύο ή περισσότεροι φαρμακοποιοί διευθυντές σε οργανική θέση, ο προϊστάμενος ορίζεται με απόφαση του Διοικητή μετά από πρόταση του Διευθυντή της Ιατρικής Υπηρεσίας.
Με την ειδική αυτή αναφορά που κάνει ο Ν. 3204/2003, επιβεβαιώνει για μια ακόμα φορά τη βούληση του νομοθέτη για τον καθορισμό της διαδικασίας ορισμού Προϊσταμένου – Διευθυντή στο Φαρμακευτικό Τμήμα, λόγω της ιδιαίτερα κρίσιμης θέσης του τμήματος για τη λειτουργία του νοσοκομείου, αποσυνδέοντας αυτή την διαδικασία από την ύπαρξη ή όχι προϊσταμένου ο οποίος έχει προκύψει με οποιαδήποτε διαδικασία στο παρελθόν. Καθώς είναι γνωστό ότι σε όλα τα Φαρμακευτικά Τμήματα των Νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ. υπάρχει Προϊστάμενος – Διευθυντής, αλλά ταυτόχρονα υπάρχουν σχεδόν σε όλα τα Τμήματα περισσότεροι του ενός Διευθυντές Φαρμακοποιοί.
Είναι προφανές λοιπόν ότι με την διάταξη αυτή επιχειρείται μια πρώτη διαδικασία αξιολόγησης έπειτα από πολλά χρόνια, η οποία λείπει λόγω της παράληψης έκδοσης των Προεδρικών Διαταγμάτων που προβλέπονται στην παρ. 2 του άρθρου 44 του Ν. 2519/1997.
ΙΙΙ. ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΑ ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΑ ΤΜΗΜΑΤΑ
Σήμερα στα Φαρμακευτικά Τμήματα των Νοσοκομείων υπηρετούν φαρμακοποιοί οι οποίοι κατέχουν οργανικές θέσεις Νοσοκομειακών Φαρμακοποιών και οι περισσότεροι από αυτούς έχουν τον βαθμό Διευθυντή. Η Διεύθυνση στα Φαρμακευτικά Τμήματα ασκείται από Διευθυντή Φαρμακοποιό, ο οποίος είτε κατέχει την θέση του Διευθυντή προ της δημοσίευσης του Ν. 2519/1997, είτε του έχουν ανατεθεί καθήκοντα προϊσταμένου του τμήματος με σχετικές αποφάσεις των Δ.Σ. των Νοσοκομείων, ύστερα από συνταξιοδότηση η παραίτηση του προηγούμενου Διευθυντή.
Έκτοτε και μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει ουδεμία διαδικασία αξιολογικής κρίσης ή ιεραρχικής εξέλιξης μεταξύ των υπηρετούντων με βαθμό Διευθυντή Νοσοκομειακών Φαρμακοποιών σε κανένα Νοσοκομείο της χώρας, παρά τη ρητή επιταγή της παρ. 21 του άρθρου 2 του Ν. 3204/2003.
Το γεγονός της παρέλευσης τόσο μεγάλου χρονικού διαστήματος χωρίς ύπαρξη αξιολογικής κρίσης και ιεραρχικής εξέλιξης, αλλά και της ύπαρξης σημαντικού αριθμού Νοσοκομειακών Φαρμακοποιών με βαθμό Διευθυντή στα Φαρμακευτικά Τμήματα, κάνει φανερή την παράληψη της οφειλόμενης αυτής διοικητικής ενέργειας και καθιστά ακόμα πιο επιτακτική την ανάγκη εφαρμογής της προαναφερόμενης διάταξης.
Εδώ θα πρέπει να τονιστεί ότι παρά το γεγονός ότι οι Νοσοκομειακοί Φαρμακοποιοί ασκούν «μάχιμη» φαρμακευτική και παρά τις πολύχρονες προσπάθειες, δεν έχει καταστεί δυνατόν να εγγράφονται ως μέλη στους οικείους Φαρμακευτικούς Συλλόγους, όπως συμβαίνει σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. Το γεγονός αυτό έχει σαν συνέπεια την άνιση και πολλές φορές άδικη εκπροσώπηση των Νοσοκομειακών Φαρμακοποιών, σε θεσμούς και όργανα τα οποία καθορίζουν την υπηρεσιακή και επιστημονική τους εξέλιξη και επιβάλλουν πειθαρχικές ποινές, αλλά ακόμα και σε περιπτώσεις όπου πρέπει να εκφρασθούν απόψεις για θέματα τα οποία άπτονται της Νοσοκομειακής Φαρμακευτικής.
Επίσης παρά την παρέλευση τόσου μεγάλου χρονικού διαστήματος από την ψήφιση των διατάξεων που προβλέπουν την έκδοση Π.Δ. με το οποίο θα καθορίζονται οι διαδικασίες προκήρυξης των θέσεων των Νοσοκομειακών Φαρμακοποιών, τα απαιτούμενα προσόντα, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία βαθμολογικής εξέλιξης κλπ, μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει ουδεμία εξέλιξη.
Είναι φανερό λοιπόν ότι παρά το γεγονός ότι οι Νοσοκομειακοί Φαρμακοποιοί ανήκουν στην Ιατρική Υπηρεσία των Νοσοκομείων και κατέχουν οργανικές διαβαθμισμένες θέσεις, λειτουργούν κάτω από ένα καθεστώς ανυπαρξίας υπηρεσιακής εξέλιξης και αξιολόγησης.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, παρακαλώ για την εφαρμογή της διάταξης της παρ. 21 του άρθρου 2 του Ν. 3204/2003, που αφορά στον ορισμό Προϊσταμένου - Διευθυντή στα Φαρμακευτικά Τμήματα των νοσοκομείων , καθώς και για την εισαγωγή των διατάξεων στο υπό ψήφιση σ/ν που θα αφορούν την διαδικασία προκήρυξης και πλήρωσης των θέσεων των Νοσοκομειακών Φαρμακοποιών και της υπηρεσιακής εξέλιξης αυτών, τον ορισμό Συμβουλίων Επιλογής και Αξιολόγησης Νοσοκομειακών Φαρμακοποιών Ε.Σ.Υ. και την υποχρεωτική εγγραφή των Νοσοκομειακών Φαρμακοποιών στους οικείους Φαρμακευτικούς Συλλόγους.
Με τιμή,
Δρ. Νικόλαος Λάκκας
Διευθυντής Νοσοκομειακός Φαρμακοποιός Ε.Σ.Υ.
Επόμενα Συνέδρια Φαρμακευτικού ενδιαφέροντος
http://www.fip.org/
FIP 65th Annual Congress
2 - 8 September 2005
Cairo, Egypt
http://www.fip.org/cairo2005/
European Society of Clinical Pharmacy
http://www.escpweb.org/site/cms/
34th European Symposium on Clinical Pharmacy
26-29 October 2005
Amsterdam, The Netherlands
http://www.associationhq.com/escp/amsterdam/
International Society for Pharmacoeconomics and Outcomes Research
http://www.ispor.org/
ISPOR 8th Annual European Congress6-8 November 2005, Palazzo Degli Affari, Florence, Italy
European Association of Hospital Pharmacists
http://www.eahponline.com/
11th Congress of the EAHP
22 - 24 March 2006
Palexpo Congress Centre, Geneva, Switzerland
http://www.eahponline.com/asp/congress.asp?m=5
18/8/05
Ξεκινάμε διεθνή καριέρα!
http://ehpb.blogspot.com
Το ehpb προέρχεται από το European Hospital Pharmacy Blog :)
Είναι αυτονόητο ότι όποιος/α θέλει να συμμετέχει στη προσπάθεια αυτή είναι ευπρόσδεκτος/η. Αρκεί να μου στείλει ένα email (tzileon@yahoo.com)
και θα μπορεί να στέλνει τα κείμενά του/της στην αγγλική γλώσσα.
17/8/05
Άδεια λειτουργίας έχετε;
Ως εκ τούτου σπεύσατε να ζητήσετε από τις διοικήσεις να κάνουν όλες τις απαραίτητες ενέργειες ώστε οι Νομαρχίες να εκδώσουν την άδεια λειτουργίας, ώστε να είστε και εσείς εντάξει!
16/8/05
Αφιέρωμα στην Ελληνική Νοσοκομειακή Φαρμακευτική
Στα περιεχόμενα μπορείτε να διαβάσετε το αφιέρωμα "New drug developments in haemato-oncology"
http://www.eahponline.com/asp/practice.asp?m=4&s=2&c=no&offset=5
Το τμήμα του περιοδικού με τίτλο "Country focus" είναι αφιερωμένο στην Ελλάδα:)
http://www.eahponline.com/asp/practice.asp?m=4&s=2&year=2005&nr=4
Επίσης είναι έτοιμο το τεύχος EJHP SCIENCE JOURNAL (Year 2005 Issue 3) στη διεύθυνση:
http://www.eahponline.com/asp/science.asp?m=4&s=3&year=2005&nr=3
Είναι ένα καταπληκτικό τεύχος, που όπως και όλα τα προηγούμενα θα αποσταλεί από την ΕΑΗΡ σε όλα τα νοσοκομειακά φαρμακευτικά τμήματα.